Bokanmeldelse: Prosjekt Rosie

«Prosjekt Rosie» er en roman på 333 sider skrevet av Graeme Simsion. Boka (som ble utgitt i norsk oversettelse i 2014) er lettlest, morsom og livsbejaende – men samtidig har mye alvor og lengsel i seg.  Fylkeslagets bokanmelder anbefaler den på det varmeste.

Hvem – og hva – handler romanen om?

Forestill deg en roman om Sheldon Cooper fra komiserien «Big Bang Theory.» Akkurat som Sheldon er Don Tillman i «Prosjekt Rosie» en rigid vitenskapsmann. Akkurat som Sheldon har Don strenge matrutiner og en fast plass i sofaen. Men Don er litt eldre, mer selvstendig og mye mindre kontrollerende.
Boka starter med at Don blir spurt om å holde et foredrag om Asperger syndrom. Han har kunnskap om diagnosen som genetiker og professor, men han er blind til sine egne symptomer på diagnosen.
Også i starten av boka blir Don invitert på blinddate. Den går galt og han er naturligvis skuffet. Han bestemmer seg for å lage et spørreskjema for å sile bort uegnede kvinner og han setter i gang med «Prosjekt Kone».
Don lærer mye om seg selv i løpet av prosjektet, men han opplever også mange misforståelser. Det er altfor lett for folk å mistolke hverandre, enten det er på grunn av en diagnose eller forskjeller i alder, kjønn, nasjonalitet osv. Bokas budskap er at vennskap – og kjærlighet – er mulig selv om vi er forskjellige.

Litt om forfatteren

Debutforfatteren Graeme Simsion får ofte spørsmål om hva slags kildearbeid han gjorde før han skrev boka. Han pleier å si  «jeg jobbet med IKT i 25 år.»
Hovedpersonen Don er en blanding av venner/kollegaer, forfatteren selv og ren fantasi (i like deler). Det er tydelig at forfatteren både er glad i hovedpersonen og har respekt for ham, og de positive holdningene smitter over på leserne. En bokanmelder i The Times skriver: «Don Tillman er en av de skjønneste, mest sjarmerende og fascinerende hovedpersonene jeg har møtt på lenge.»

Anbefales på det varmeste

«Prosjekt Rosie» er lettlest, morsom og livsbejaende. Men boka har også mye alvor og lengsel i seg. Romanen gir oss innblikk i hvordan det kan være å leve med Asperger syndrom. Når man ofte føler seg utenfor og misforstått, er det lett å bli engstelig og deprimert. Les hvordan Don beskriver disse vanskene i fylkeslagets artikkel «Jeg klarte ikke å fikse meg selv
Boka anbefales på det varmeste og undertegnede gleder seg stort til oppfølgeren («The Rosie Effect» som utgis i desember 2014).

Forskjellige utgaver

Undertegnede leste den engelske Kindle-utgaven (ebok) og skumleste den norske innbundne utgaven. Den selges også som hefte og ebok på norsk.

Eboka på originalspråket inneholder fire bonuskapitler. Tips oss hvis du også finner følgende bonuskapitler i den norske eboka:
– Et intervju med forfatter Graeme Simsion
– Spørsmål til diskusjon og refleksjon
– Cocktailoppskrifter
– Spørreskjemaet som Don brukte til å sile bort uegnede kvinner. «Hvis du ikke forstår et spørsmål,» skrev han overlegent, «kan du regne deg selv som uegnet.» Men heldigvis lærte han at:

ekte kjærlighet har ingen respekt for spørreskjemaer.

Logg inn