Sjekkliste – hvor bra er IOPen?

Er IOPen til barnet ditt eller eleven din god nok? Er den utarbeidet i henhold til lovens krav? Her kan du kjapt se hva som kjennetegner en god IOP uten å lese side opp og side ned med lange, tunge tekster.

En god individuell opplæringsplan (IOP) kan være lang eller kort. Hvordan den ser ut og hva den inneholder varierer mye — både fra elev til elev og fra kommune til kommune. Men hver IOP skal møte lovens krav. Vår sjekkliste består av viktige punkter fra kapittel 6.7 i «Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning.» Sidetallene i sjekklista henviser til veilederen.

1.  Enkeltvedtak som grunnlag for IOPen

Først et par ord om hva er et «enkeltvedtak» er.  I denne sammenheng er det en skriftlig avgjørelse som sier at enkelteleven skal ha (eller ikke ha) spesialpedagogisk hjelp.  Den skal beskrive hva opplegget går ut på og hvor mye spesialpedagogisk hjelp eleven skal få (i klokketimer, ikke skoletimer – se side 70).  Les mer om enkeltvedtak på side 67-78 i veilederen.

❒ Fikk eleven en IOP? Elever som har enkeltvedtak skal ha en IOP, selv om de følger klassens undervisning, ikke trenger enetimer/assistent, osv.  (se side 79)

❒ Satte skolen i gang med å skrive IOPen så snart som mulig etter at enkeltvedtaket ble fattet? (side 80)

❒ Var IOPen innenfor enkeltvedtakets rammer?  Dette gjelder også selv om enkeltvedtaket ikke stemmer overrens med den sakkyndige vurderingen fra PPT.  (side 80)

❒ Erkjenner enkeltvedtaket elevens behov for trening innenfor sosial kompetanse, kommunikasjon, praktiske ferdigheter osv (om hensiktsmessig)?  Obs: eleven har ikke egentlig rett til IOP-mål på områder som ikke er nevnt i vedtaket.  Om det er noe som mangler, be gjerne om nytt vedtak.  (side 82-83)

2.  Alle monner drar!

❒ Bidro PPT med en grundig og oppdatert sakkyndig vurdering? (les mer på side 53-67)

❒ Bidro skoleeier med en grundig enkeltvedtak? (les mer på side 67-78)

❒ Sørget rektor for et godt planarbeid som utføres i henhold til lovens krav?  (side 79)

❒ Var IOP-skrivingen et samarbeid mellom alle som arbeider med eleven?  (side 79)

❒ Var eleven/foreldrene involvert så langt råd var og ble deres syn vektlagt? (side 40-41, side 79 og Opplæringsloven 5-4 tredje ledd)

❒ Ble habiliteringstjeneste eller andre fagfolk trukket inn (om hensiktsmessig)?  (side 80)

3.  Formen på IOPen

Innenfor opplæringslovens rammer kan en IOP utformes på mange måter.  Som et eksempel, her er en anonymisert IOP til en 5. klassing med autisme (se side 91 i linken).  Har IOPen til barnet ditt/eleven din følgende kjennetegn (sidetallene i sjekklista henviser til veilederen).

❒ Har IOPen en enkel og logisk form, som er lett å forstå og var lett å fylle ut? (side 81)

❒ Viser IOPen både helhet og sammenheng i elevens opplæringstilbud? (side 81)

❒ Gir IOPen godt grunnlag for å evaluere opplæringen? (side 81)

4.  Kort om innholdet i IOPen