Autismeforeningen på Arendalsuka

For fjerde året på rad planlegger Autismeforeningen i Norge å delta på Arendalsuka, som i år vil finne sted fra 12. til 16. august. Vår tilstedeværelse på denne viktige arenaen har vært avgjørende for å belyse og løfte frem temaer av stor betydning for vår forening.

I år har vi planlagt vår største deltakelse noensinne. Vi vil arrangere to møter:

«Ufrivillig skolefravær – en samfunnsutfordring»

mandag 12. august
kl. 20.30 – 21.30
Samfunnsteltet

Ufrivillig skolefravær har blitt en kompleks samfunnsutfordring, og mange barn og ungdommer med autisme går ikke på skolen. Hvordan kan vi sikre at alle elever har lik tilgang til en utdanning, uavhengig av bakgrunn eller livssituasjon?

«Ufrivillig skolefravær» handler vanligvis ikke om at barn og unge ikke vil på skolen, men at de ikke klarer det. Ufrivillig skolefravær har blitt en kompleks samfunnsutfordring, og mange av elevene det gjelder har en autismespekterdiagnose (ASD) eller andre nevroutviklingsforstyrrelser.

I Norge har barn rett til individuelt tilpasset, eller rett til spesialpedagogisk tilrettelegging. Gjennom hele skoleløpet er det likevel barn som ikke klarer å være på skolen.

Program:

Forebygging av skolefravær
ved Kristine Damsgaard, seniorrådgiver i Statped, fagavdeling sammensatte lærevansker

Problematisk skolefravær og veien tilbake – doktorgradsprosjekt
ved Ulla Irene Hansen, spesialist i klinisk pedagogikk, Regional kompetansetjeneste, OUS

Egne erfaringer med ufrivillig skolefravær
ved Ruth og hennes sønn Marius som har ASD og som har hatt ufrivillig skolefravær

Debatt:
Øystein Mathisen, utdannings- og forskingskomitéen, Arbeiderpartiet
Janne Rørvik, leder Rødt Arendal og leder Rødt Agder sitt utdanningspolitiske utvalg
Ragnhild Angell Wennberg, Venstre Kristiansand

Møteleder er psykolog Peder Kjøs

«Økt forekomst av autisme – økt behov for tilbud»

tirsdag 13. august
kl. 10.00 – 11.00
Frivillighetsteltet

Det er en økt forekomst av autismespekterdiagnose i befolkningen, eksempelvis har antall kvinner med autisme økt med over 70 prosent fra 2018 til 2022. Autismestudien viser også at andelen barn med autisme er økende og over 7 av 1000 barn får en autismespekterdiagnose.

Det er lange ventetider i hele landet både for utredning og diagnostisering, men også for habilitering. Noen steder i landet har det vært opp mot 80 ukers ventetid på diagnostisering og det er manglende oppfølging etter at diagnosen er satt.

Program:

Hva skjer, hva vet vi? – Om økende forekomst
ved Anne Lise Høyland, førsteamanuensis, NTNU

Hvorfor er det viktig med rask og tidlig diagnose?
ved Torhild Jåvold, styremedlem i AiN Aust-Agder, fikk diagnose ASD sent i livet

Tidlig oppdagelse og kartlegging av autismespekterdiagnose
Alexandra Karoline Saasen Havdahl, forsker, PhD, Folkehelseinstituttet

Møteleder er Cato B. Ellingsen, daglig leder i Stiftelsen Sor

Debatt:

Tove Mette Madland (AP) Helse- og omsorgskomiteen
Inger Brokka De Reuter (SV), varaordfører i Arendal

Stand

I tillegg vil Autismeforeningen ha stand på Arendalsuka i Strandgaten 156. Her vil vi blant annet promotere at Autismeforeningen har blitt en solsikkeorganisasjon! Dette innebærer at våre medlemmer kan bestille solsikkekort som nøkkelbånd og informasjonskort, for å signalisere behov for tilrettelegging.