10 tips om å bo for seg selv

Gikk du glipp av kurset om selvstendighet for tenåringer/voksne med Asperger eller høytfungerende autisme? I denne artikkelen oppsummerer vi ti ting vi lærte om å bo selvstendig.

Tusen takk til Torill Fjæran-Granum for en lærerik kveld!

1.  Alle er forskjellige. Det finnes ingen bolig som passer for alle som har Asperger eller høytfungerende autisme. Man må ta utgangspunkt i egen økonomi og egne preferanser og behov.

2. Pluss/minus skjema kan gjøre det lettere å bestemme. Når du vurderer å flytte til et helt nytt sted eller står ovenfor et annet viktig valg, kan det være lurt å skrive fordelene og ulempene på et pluss/minus skjema. Be et familiemedlem (eller en annen du har tillit til) om å gjøre det samme. Etterpå kan dere sammenligne listene og snakke/chatte om hva DU synes er best for deg.

3.  M18 er et godt eksempel på et bemannet botilbud. M18 på Lambertseter i Oslo er et landsdekkende botilbud til unge voksne med Asperger syndrom eller høytfungerende autisme. De tilbyr botrening av kortere og lengre varighet. De arbeider systematisk for å hjelpe beboerne med å få den nødvendige oversikt, forutsigbarhet og struktur, slik at de blir i stand til å mestre sin egen hverdag. Les mer i brosjyren. NB: M18 ble dessverre lagt ned i 2014.

4.  Kommunale botilbud kan være trivelige. Noen synes det er vanskelig å bo sammen med folk som har helt andre utfordringer enn de selv har. Det kan være at de føler seg stigmatiserte, eller at de føler seg engstelige fordi noen naboer er litt uforutsigbare. Men hvis de ansatte er flinke og man kan velge selv hvor mye man vil være sammen med de andre, kan det være overraskende trivelig å bo der. Det er på mange måter som å bo i blokk – det er mange forskjellige personer som bor der, men ingen forventer at alle er bestevenner. Det er nok å følge husordensreglene.

5. Det er lurt å få veiledning før du byr på en leilighet. Hvor mye kan du låne og fortsatt ha en passe romslig økonomi og en livsstil som du trives med? Få hjelp til å vurdere det. Det er også en god ide å få bistand i en budrunde (spør noen du har tillit til). Det er nemlig fort gjort å bli revet med midt i en budrunde, selv om man har bestemt seg for et maksbeløp på forhånd. Les mer om budrunder og andre økonomiske begreper i «Skikk og bankTips: Få din egen kopi av «Skikk og bank» neste gang du besøker et DNB-kontor. Les mer her.

6. Sats på rimelig renhold. Foreldre og kommunale hjelpere kan ofte ha for høye standarder. De krever optimalt renhold, istedenfor å la personen bo som de fleste jevnaldrende gjør – i en leilighet som er rent nok til å være sunt, men rotete nok til å være trivelig.

7. Unngå «mas» om rengjøring og vedlikehold. Personer med Asperger/autisme bruker litt ekstra tid på å bearbeide muntlige beskjeder, og det er derfor lett å bli stresset eller irritert av velmenende foreldre og andre hjelpere. Det går ofte bedre hvis man får skriftlig informasjon: lister, oppskrifter, applikasjoner til smarttelefonen, sosiale historier o.l. Tips: Ta gjerne utgangspunkt i listene og tekstene i boka «Mitt eget hjem.» Boka bestilles fra Spiss forlag.

8. Det er ofte lettere å følge gode rutiner enn å gjøre ting «når det trengs.» Det er så mange ting å ta stilling til når man bor for seg selv. Noen klarer å vurdere når det er på tide å dusje, vaske klær, rydde, støvsuge, handle, vanne planter, betale regninger osv osv. Men veldig mange med Asperger/autisme synes det er lett å feilvurdere, glemme eller utsette ting. Rutiner er da nøkkelen til å unngå en oppvaskklut full av bakterier og en overveldende stor haug med flasker som bør pantes. Å bytte oppvaskkluten hver dag og pante flasker når de fyller to bæreposer er eksempler på gode, lettvinte rutiner.

9. Søk om tjenester. De fleste av oss har behov for hjelp og tjenester fra det offentlige i løpet av livet, og det er ingenting å skamme seg over. Du lurer kanskje på hvilke tilbud som finnes, hvilke tjenester du har krav på og hvor du skal henvende deg. Da bør du ta en titt på «Håndbok om helse- og sosialetjenester i kommunen.» Håndboka er tilgjengelig på nettet i fem versjoner: bokmål, nynorsk, engelsk, samisk, og urdu.

10. Du kan få hjelp og veiledning uten å bli «umyndiggjort.» Når du som har Asperger/autisme flytter fra foreldrene, er det naturlig at du trenger en del støtte – særlig i begynnelsen. Målet er ikke å klare absolutt alt selv, men å trives og være selvstendige på egne premisser. I artikkelen «Verge, fullmakt eller mentor» gir vi oversikt over tre typer støtte som kan hjelpe deg å ivareta dine rettigheter og interesser.

Tips til videre lesning:

«Nytt om bolig.» Fylkeslaget er alltid på utkikk etter relevant lesestoff om bolig for personer med autisme/Asperger. Her tipser vi om linker som vi har fått vite om i løpet av 2013.

«Dykk i arkivet.» Her har vi laget en oversikt over våre egne artikler om bolig og andre temaer innenfor selvstendighet.

Verktøykasse for tillitsvalgte