Akershus lokallag

10. aug 2022 - 31. mai 2023
Utløpt!
18:00 - 20:00

NB: Gruppa er fulltegnet pr. 9. september 2022 men vi tar fortsatt imot nye søknader. Planen er at nye søkere får tilbud om å delta på en temakveld i vår 2023 og et gruppekurs i skoleåret 2023/2024.

Velkommen til vår samtalegruppe for voksne med Asperger syndrom eller høytfungerende autisme.

Litt om gruppa

Akershus fylkeslag har hatt en samtalegruppe for voksne med Asperger eller høytfungerende autisme siden februar 2014. Vi har svært gode erfaringer med tilbudet og ønsker å danne en ny gruppe med cirka 8 deltakere.

Nine Jentoft Træland og Steinar Skomedal fra Spiss leder gruppa for å gi opplæring og sikre et godt gruppesamspill. Struktur på møtene er slik:

Vi velger et tema for dagen og bruker en del av tiden til å snakke fritt om dette. Vi kan stille hverandre spørsmål, fortelle om erfaringer, gi hverandre innspill og lignende. Eksempler på relevante temaer er å være seg selv, mestre småprat og håndtere følelser og stress.

Vi bruker SPISS Fuelbox ASD. Vi velger en kategori, trekker kort som vi sender rundt bordet slik at alle som vil får sagt noe om spørsmålet. Det er helt greit å si «pass» og sende kortet videre dersom du ikke vet hva du skal svare eller ikke har lyst å svare.

Vi serverer kjeks, frukt/grønnsaker og te/kaffe. Hvis du vil ha noe annet må du ta det med deg.

Når treffes gruppa?
Oppstart onsdag 10. august 2022. Gruppa treffes deretter 1-2 onsdager i måneden i høst 2022 og vår 2023. NB: Gruppa treffes på et nytt tidspunkt fra og med 21. september – fra kl. 18.00-20.00:
10. august
31. august
21. september
12. oktober
2. november
23. november
14. desember
11. januar
25. januar
15. februar
8. mars
29. mars
19. april
10. mai
31. mai

Hvor treffes gruppa?
Gruppa treffes hos Spiss i Rådmann Paulsensgate 30, 1461 Lørenskog. Kart og informasjon om parkering og kollektiv reise finner du på spiss.no.

Vi kan ikke utelukke at noen treff må gjennomføres digitalt pga en ny smittebølge, men den forrige gruppa har hatt gode erfaringer med å bruke Zoom. Møtene blir ikke tatt opp.

Hva med smittevern på fysiske møter?
Gruppa begrenses til 12 deltakere, slik at nødvendig avstand kan holdes hvis påkrevd av myndighetene. Deltakere som har symptomer eller er syke holder seg hjemme, og håndvask er en selvfølge. Ev. annen informasjon gis av gruppelederne.

Pris:
Gratis, men det forutsetter at du er medlem i Autismeforeningen. Bli medlem i dag!

Hvem kan delta?
Målgruppa er kvinner og menn fra 19 år og oppover (helst ikke lenger elev på videregående skole). Det viktigste er at deltakerne er motivert til å delta selvstendig. En ledsager kan følge deg til døra og vente i nærheten, f.eks. på Triaden storsenter (som er 3-4 minutters gange fra Spiss).

Søknaden og søknadsfristen:
Fyll ut søknaden (https://forms.gle/a4zvYPU5FtMkQqL69) så snart som mulig. Ledige plasser fylles fortløpende frem til cirka en måned etter oppstart.

Tildeling av plassene:

Medlemmer i Akershus lokallag prioriteres, men ellers følger vi førstemann til mølla-prinsippet. Beskjed sendes via e-post til alle som har søkt. De som får plass kan gjerne snakke med gruppelederne på forhånd for å få svar på spørsmål osv.