Samtalegrupper for voksne med ASD

25. sep 2024
Wergelandsveien 1-3, 0167 Oslo

Velkommen til vår samtalegruppe for voksne på autismespekteret. Gruppekurset passer for alle fra 19 år og oppover (helst ikke lenger elev på videregående skole). Det viktigste er at du er motivert til å delta selvstendig (en ledsager kan følge deg til døra og vente utenfor møterommet eller et annet sted i nærheten).

Litt om gruppa

Akershus fylkeslag har hatt en samtalegruppe for voksne på autismespekteret siden februar 2014. Vi har svært gode erfaringer med tilbudet og ønsker å danne en ny gruppe med cirka 12 deltakere.

Steinar Skomedal og Silje Gislefoss Netland fra Spiss leder gruppa for å gi opplæring og sikre et godt gruppesamspill. Struktur på møtene er slik:

Vi velger et tema for dagen og bruker en del av tiden til å snakke fritt om dette. Vi kan stille hverandre spørsmål, fortelle om erfaringer, gi hverandre innspill og lignende. Eksempler på relevante temaer er å være seg selv, mestre småprat og håndtere følelser og stress.

Vi bruker SPISS Fuelbox ASD. Vi velger en kategori, trekker kort som vi sender rundt bordet slik at alle som vil får sagt noe om spørsmålet. Det er helt greit å si «pass» og sende kortet videre dersom du ikke vet hva du skal svare eller ikke har lyst å svare.

Vi serverer kjeks, frukt/grønnsaker og te/kaffe. Hvis du vil ha noe annet må du ta det med deg.

Når treffes gruppa?
Den ene gruppa treffes fra kl. 17.00 til kl. 19.00, og den andre fra kl. 19.30 til kl. 21.30. Hver gruppe treffes deretter hver 3. uke i høst 2024 og fortsetter cirka like ofte i vår 2025. Høstens datoer er som følger:
4. september
25. september
16. oktober
6. november
27. november

Hvor treffes gruppa?
Orgservice/Autismeforeningen i Norge, Wergelandsveien 1-3, 0167 Oslo. Lokalene er rett bak Slottsparken og bare 7 minutters gange fra Nationaltheatret stasjon. Se kartet her. Inngangen er i Holbergsgate og merket med Orgservice, Autismeforeningen og navnene på andre foreninger. Møterommet er rett innenfor inngangen.

Pris:
Gratis, men det forutsetter at du er medlem i Autismeforeningen. Bli medlem i dag!

Søknaden og søknadsfristen:
Fyll ut søknaden (https://forms.gle/KuEQktMvg9jQssXs9) så snart som mulig (plass er begrenset). Hvis du ikke rekker å søke før oppstart 4. september, fyll ut skjemaet likevel i tilfelle ledig plass. Om ikke noe annet kan du stå på lista over folk som ønsker å kontaktes ang. neste kursrunde i 2025.

Tildeling av plassene:

Medlemmer i Akershus lokallag prioriteres, men ellers følger vi førstemann til mølla-prinsippet. Beskjed sendes via e-post til alle som har søkt. De som får plass kan gjerne snakke med gruppelederne på forhånd for å få svar på spørsmål osv.

For lokallag