Bading på Sørvald

15. des 2023 - 31. jan 2024
Utløpt!
19:00 - 20:00

Pr. desember 2023 er det en ledig plass (bading kl. 19 annenhver uke, onsdag, torsdag eller fredag). Nytt livredningskurs arrangeres ikke før ca. mai 2024. Send en e-post til lora.ain.akershus@gmail.com hvis du fyller kravene og er interessert i å delta på bading i vårhalvåret. Vårhalvåret starter 3. januar 2024.

***

Bli med og bade i varmtvannsbassenget på Sørvald bo- og behandlingssenter i Sørum, kun 15 minutter f
ra Lillestrøm og 20 minutter fra Jessheim. Vi har plass til medlemmer som ønsker å bade fast 1-2 ganger i måneden, eller i ny og ne (når bassenget er ledig). Det er uforpliktende å melde interesse.

Fordelene:

• Bassenget har varmt vann (cirka 34 grader) og er mer behagelig for sensitive barn og voksne.
  • Selv om bassenget måler kun 5,5 x 7,5 meter, kan man likevel få en ordentlig treningsøkt ved å slå på én av motstrømsdysene.
  • Hver familie har bassenget helt for seg selv (med mindre de velger å dele bassenget med en annen familie). Da slipper familien å ta hensyn til andre, og barnet med autisme slipper å bli stresset over støy og vannsprut fra andre.
  • Barnet med diagnose og søsken blir tryggere i vann ved å svømme regelmessig.

Tips: I artikkelen «Se mulighetene for trygghet i vann» forteller vi hva som kan stå bak vannskrekk/motvilje — og hvordan man kan hjelpe barn med autisme bli tryggere i vann.

Målgruppe og krav:

Tilbudet passer for familier uansett barnets/barnas alder hvis de voksne fyller kommunens krav. Kravene står i kommunens avtale og lokallagets smittevernsplan, som sendes til alle deltakerne før oppstart. Men kravene kan oppsummeres som følger:

• Det må alltid være 2 (to) ansvarlige voksne til stede.
  • Minst én av de ansvarlige voksne må være foresatte for mindreårige/tilsynstrengende deltakere. Den andre ansvarlige voksen kan være f.eks. en støttekontakt, venn, besteforelder e.l.
  • Minst én av de ansvarlige voksne må ha livrednings- og førstehjelpskompetanse. Man må enten ha deltatt på livredningskurset vårt 1. september 2023 eller sende oss et annet kursbevis til vurdering.

Lokallaget kan ikke droppe kravene men vi prøver å være løsningsorientert.

Hvor:
Sørvald bo- og behandlingssenter
Haldenvn. 483 i Sørum kommune (se kart her).
Kun 15 minutter fra Lillestrøm og 20 minutter fra Jessheim.
Gratis parkering.
Se bilder av bassengområdet og garderobene her.

Når:
Onsdager kl. 19-20, torsdager kl. 19-20 og fredager, kl. 18-19 eller kl. 19-20. Oppstart fredag 1. september 2023. Interesserte familier kan søke om å få fast plass (f.eks. annenhver uke) eller stå på ringelista (da får man tilbud om å bade når bassenget er ledig pga sykdom e.l.).

Pris:
Lokallaget betaler Lillestrøm kommune en leiepris på kr. 461 pr. time, og av hensyn til lokallagets budsjett i 2023 må vi sannsynligvis kreve at deltakerne betaler en egenandel på cirka kr. 100 pr. time. Saken behandles av styret før oppstart. Men den første timen er likevel alltid gratis, og i prøveperioden slipper man å betale for timer som ikke er gjennomførbare (opptil 4 timer). På den måten legger lokallaget til rette for at medlemmer får prøve tilbudet uten å kaste bort penger på mislykkede forsøk, f.eks. fordi barnet nekter å dra dit, dusje og/eller være i bassenget.

Søknad om plass (eller melding om interesse)
Fyll ut søknadsskjemaet så snart som mulig. Faste plasser fordeles i løpet av sommeren. Fyll også ut skjemaet hvis du er interessert men ikke ønsker fast plass pr. nå (det er lurt å prøve bading før man forplikter seg til en fast plass).

Spørsmål?
Hvis du har spørsmål, ta kontakt med oss på lora.ain.akershus@gmail.com. eller tlf. 975 00 965.