Akershus lokallag

20. mai 2022
Utløpt!
17:00 - 20:00

Snart er det sommer, med deilig sol og avslapping både i og nær vann. Gjør sommerferien tryggere ved å delta på livredningskurset vårt. Vi anbefaler kurset særlig til dere som deltar på eller er interessert i fredagsbading på Sørvald.

Når:
fredag 20. mai 2022, kl. 17-20.
Alle skal komme til avtalt tid.
NB: Ta med badetøy og badehette!

Hvor:
Sørvald bo- og behandlingssenter
Haldenvn. 483, Sørum (i Lillestrøm kommune, se kart her).
Kun 15 minutter fra Lillestrøm og 20 minutter fra Jessheim.
Gratis parkering.
NB: Vi starter i undervisningsrommet og avslutter i bassenget.

Pris:

Kursbeskrivelse
Kurset er rettet mot voksne som ikke har behov for bistand. Kurset forutsetter at deltakerne er svømmedyktige og kan dykke, dvs svømme under vann. Selve livredningsprøven må tas uten svømmebriller, selv om man har dårlig syn eller bruker kontaktlinser.

Instruktøren er fra Triton (Lillestrøm svømme- og triatlonklubb). Vi starter med hjerte- og lungeredning (HLR) på land før vi går ut i vannet og øver på livredning. Det er derfor ingen som trenger å skifte/dusje før vi er ferdig med HLR-delen.

Livredningsdelen må tas på skift ettersom det er lite plass i bassenget.

Livredningsprøven består av følgende:

• Hoppe/stupe fra rundt 1 meters høyde
  • Svømme direkte 100m på bryst og 100m på rygg
  • Dykke og hente opp 3 dykkeringer, en livredningsdukke eller partner fra bunnen av bassenget
  • Ilandføre en person/livredningsdukke minst 25m
  • Direkte opp på land og gjennomføre hjerte- lunge- redning (HLR) på øvelsesdukke
  • Kunne gjøre rede for alarmplanen
  • Bruke forlenget arm som redningsline, livbøye og redningsstang
  • Gjøre rede for redning av person med nakkeskade ved hjelp av båre

Påmelding og spørsmål:

Fyll ut skjemaet her så snart som mulig innen fredag 13. mai 2022. Hvis du ikke rekker fristen, fyll ut skjemaet likevel i tilfelle det er ledig plass. Du kan også fylle ut skjemaet for å melde interesse i fremtidige livredningskurs. Hvis du har spørsmål, ta kontakt med lokallaget ved å sende en e-post til lora.ain.akershus@gmail.com eller ringe/sende SMS til tlf. 975 00 965.

Tips om våre andre svømmetilbud

• Fredagsbading. Hver familie får en fast badetime kl. 18 eller 19 én til to ganger i måneden og/eller står på vikarlista. Tilbudet forutsetter at 2 foreldre/voksne deltar og minst én av dem har kompetanse på livredning i vann. Plassene i vårsemesteret er fullbooket men fordeles på nytt i høst 2022. Meld interesse her.
  • 1-til-1 svømmeopplæring. Vi vurderer å tilby dette i høst 2022 (kun partallsuker). Meld interesse her.