Barn som pårørende (2024)

31. des 2024
Oslo/Akershus

Akershus lokallag er ikke ansvarlig for innhold av eksterne kurs og foredrag – og er heller ikke ansvarlig om tidspunkt, pris e.l. blir endret.

Kurs som varer i to eller flere dager er merket med pluss (+).

Søskengrupper:

• SIBS-online. Søsken mellom 12 og 16 år kan delta, uansett hvilken sykdom/funksjonsnedsettelse broren eller søstern har. Deltakerne har samtale på nett etter skoletid, og deltakernes foreldre møtes i grupper etter arbeidstid samme dag. Les mer her.
  • SIBS tilbud (5 steder i Akershus pluss flere andre steder i landet). Ifølge SIBS sin nettside, kan Lillestrøm (som også tar imot deltakere fra Rælingen og Enebakk), Asker, Bærum, Frogn og Nordre Follo tilby SIBS grupper. Habiliteringssenteret Vestre Viken og diverse andre barnehabiliteringer og sykehusavdelinger kan også tilby dette, samt bydeler i Oslo.
  • Oslo universitetssykehus. OUS arrangerer søskengrupper to ganger i året (5 treff hver). Les mer her.
  • Nittedal kommune. Tilbudet er «for deg over 16 år som står nær en som er fysisk eller psykisk syk, har en funksjonsnedsettelse eller et rusmisbruk.» Rull ned til «Mestringskurs for pårørende» her for kontaktinformasjon eller nye kursdatoer.
  • Frambu. Frambu har mange SIBS gruppeledere. Deres tilbud er rettet mot søsken til barn med en sjelden diagnose (som ikke alle med autisme har).
  • Beitostølen. Barn på 5-17 år med fysiske og/eller kognitive funksjonsnedsettelser kan henvises til et familieopphold på Beitostølen. Fokuset er på fysisk aktivitet, men søsken får et eget aktivitets- og samtaletilbud to ganger i løpet av oppholdet. Beitostølen ligger i Øystre Slidre i Innlandet.
  • Søsken i Rælingen. Rælingen hadde et tilbud til søsken i 2022, som het Møtepunktet UNG. Ta kontakt med kommunen i tilfelle de holder på å gjenopplive tilbudet, men det står her at man kan benytte seg av Lillestrøm kommunes SIBS-tilbud.

Andre eksterne kurs og tilbud i 2024:
29.01.24+ Konferanse om barn som pårørende (Gardermoen/digitalt)
26.02.24+ Leir for søsken til barn med sjelden diagnose (Frambu)
04.04.24+ Gruppelederkurs i bruk av SIBS (Frambu)
når du vil Dokumentarfilmen «Søstera til Silje» (digitalt)
når du vil Forkurs om SIBS for fagpersoner (digitalt)

Fylkeslagets ressurser

For lokallag