Nyhetsbrev april 2012

huskelapp

Velkommen til nyhetsbrevet for april 2012

Vi minner om påmelding til klatring for ungdommer og unge voksne (fra ca. 14 år). Arrangementet finner sted lørdag 21. april kl. 12.  Nysgjerrig?   Flere detaljer finner du i invitasjonen, i artikkelen «Klatring – helt topp!» og i fotoalbumet «Kule klatrebilder.»

Vi minner også om påmelding til «Hverdagsmestring for barnehage/barneskolefamilier» 3. mai.  Målgruppa er foreldre til barnehagebarn, samt barneskoleforeldre som fortsatt er i «startgropa.»  Vi tenker først og fremst på dere som ikke har vært på kurs før og dere som fikk vite om diagnosen for mindre enn 2-3 år siden.  Foreldrene til de yngste prioriteres, men alle er velkomne til å påmelde seg.  Kurs for foreldrene til eldre barn avholdes i høst 2012.

puslebit.jpg

Ring og få hjelp

Lurer du på hvem som har spesialkompetanse på diverse problemstillinger innenfor autisme?  Svar finner du på www.autismetilbudet.no, som er et samarbeid mellom Autismeforeningen og Autismeenheten.

De har laget en database over tjenestetilbud i spesialisthelsetjenesten, sortert etter fylke, aldersgruppe og/eller kompetansefelt.

Databasen er lett å bruke, og profilen til hver instans inneholder følgende informasjon:

– Instansens styrker og interesser knyttet til kartlegging og utredning

– Styrker og interesser knyttet til tiltak (trening, tilrettelegging og behandling)

– Styrker og interesser knyttet til undergrupper av autismebefolkningen (f.eks. de med tilleggsvansker som syns- eller hørselshemning, epilepsi osv)

–  Forskning- og utdanningsvirksomhet (FoU)

– Oversikt over hva som tilbys til hvilken diagnosegruppe (dvs til de med Asperger eller til de med autisme).

– Kontaktpunkter (telefon, epost, nettside, postadresse og besøksadresse)

– Merknader om ansvar ift aldersgruppe og geografisk opptaksområde

– Prosedyrer for å utløse tjenester, dvs rutiner for henvisning

kunnskap.gifNytt i kunnskapsbanken

I aprilutgaven av nyhetsbrevet har vi fokus på søvn:
– «Bøker om søvn
«En god natts søvn og en fin døgnrytme.» I denne artikkelen finner du informasjon om utredning og behandling av søvnvansker, i tillegg til tips om relevante produkter.

utstilling på Ås bibliotek

I anledning Verdens autismedag 2. april presenterte vi to nye linksamlinger:
 – «Musikktalenter med ASD,» med mange inspirerende personer
 – «Boktips ifb Verdens autismedag,» med en kjendisbok om autisme og mye mer!

Det var også mye annet som vi gjorde ifb Verdens autismedag:
– Vi tok kontakt med bibliotekene i fylket, og Ås bibliotek lagde en fin utstilling med bøker og informasjon om autisme, som dere kan se i bildet til venstre (større bilde her).
– Vi tok også kontakt med de videregåendeskolene i fylket og oppfordret dem til å henge opp foreningens plakat
– Diverse sykehus fikk også en epost fra oss i år, og vi inspirerte UNN til å skrive en kort artikkel om Verdens autismedag som sto på forsiden av sykeshusets nettside.
– Foreldregruppa i Nedre Romerike arrangerte klatring for barn for aller første gang.

sm__nytt.gifSmånytt

I dette nummeret:  En påminnelse om tre spennende forskningsprosjekter, en kjendisspekket bokfest for utviklingshemmede, Unge funksjonshemmedes sommerjobbprosjekt og spørreundersøkelse om bolig, «Touch» på TV2, fotokonkurransen «Innenfor – utenfor» og fylkeslagets egen facebookside.

Tre spennnende forskningsprosjekter.  Vi minner om skolevegringsprosjektet (4.-10. klassinger med ASD, både med og uten skolevegring), øyebevegelsesstudien (3-7 åringer med autisme), og fMRI-studien (6-13 åringer med autisme).  fMRI-studien er i Bergen – hva med å kombinere deltakelse med en miniferie i «Barnas Bergen«?  Les mer om forskningsprosjektene her.

Kjendisspekket bokfest for utviklingshemmede.  «Leser søker bok» inviterer til bokfest for mennesker med utviklingshemning på Litteraturhuset i Oslo, mandag 23. april kl. 18.  Gratis inngang.  Kveldens konferansierer er Olav Grimdalen Jr. fra Tangerudbakken og programleder/forfatter Vera Micaelsen.  Bøker blir visst fram på storskjerm, Dissimilis spiller og det blir fest og moro med litt mat og drikke.  I følge kongefamiliens offisielle program blir det også besøk av H.M. Dronning Sonja!

Sommerjobbprosjektet.  Prosjektet er åpent for ungdommer med funksjonsnedsettelser (f.eks. autisme/Asperger). En organisasjonen som heter Unge Funksjonshemmede står bak prosjektet, men medlemskap i «Ungfunk» er ingen forutsetning for deltakelse. Ungfunk har i utgangspunktet tenkt å fokusere mest på Oslo-området i år for å sikre god nok oppfølging, men geografisk utvidelse kan være aktuelt, da en del av arbeidsgiverne kan tilby arbeid i andre deler av landet.  Les mer her.

Spørreundersøkelse om bolig.  Unge funksjonshemmede gjennomfører en spørreundersøkelse om unge mennesker med diagnoser eller kronisk sykdommer og deres situasjon på boligmarkedet osv.  Det tar kun 5-15 minutter å svare på undersøkelsen, avhengig av hvilke av spørsmålene som er aktuelle for deg.  Les mer her.

Touch på TV2.  Tv-serien «Touch» handler om enkemannen og alenefaren Martin (Kiefer Sutherland) og hans sønn Jake.  Jake er 11 år men har ikke muntlig språk.  Alle trodde han hadde autisme, men det viser seg at Jake har evnen til å forutse hva som vil skje i fremtiden.  Sesong 1 består av ca. 13 episoder, og sesongpremiere var 19 mars på TV2.  Nye episoder sendes mandager kl. 21.40, og episodene blir tilgjengelige på www.sumo.no i 5 uker etter sending.  P.S.  Programskaperen, Tim Kring, hyret inn autismeeksperter for å få fram et troverdig bilde av autistisk atferd.  Hva synes dere om resultatet?

Fotokonkurranse «Innenfor – utenfor». Magasinet Velferd er på jakt etter de gode bildene sett med amatørfotografens blikk. De er ute etter alle slags bilder — både de med humor og alvor, med skråblikk og gapskratt, de vakre, de vare og de dystre. Uføretrygdede og andre med NAV-tiltak eller medlemmer i brukerorganisasjoner (f.eks. Autismeforeningen) kan delta. Første premie er kr. 3.000. Frist for innsendelse er 23. april.  Les mer her.

Fylkeslagets facebookside.  Fylkeslaget har endelig fått en facebookside, som vi deler med vår gode samarbeidspartner, Oslo fylkeslag.  Facebooksiden er et supplement til nyhetsbrevet vårt og nettsiden vår, og den gir oss muligheten til å nå ut til dere litt oftere — uten å fylle opp epostboksen. Facebook- siden brukes til å legge ut påminnelser om arrangementene våre, tipse om ting som dukker opp på tv, legge ut linker ifb merkedager osv.  Vi håper at mange av dere vil «like oss» og dele facebooksiden vår med venner.  NB: Du trenger ikke være facebookbruker for å kunne lese det som står på siden vår.

kalender.jpgKalender

21.04.12 Klatring (Vulkan klatresenter i Oslo)

03.05.12  Foreldrekurs «Hverdagsmestring for barnehage/barneskolefamilier» (Spiss i Oslo)

10.05.12  Foreldregruppetreff (Ski)

vår 2012  Eksterne kurs i Oslo/Akershus.  Noen høydepunkter i april:  «Sosiale historier» og andre kurs på Nordvoll, «Fokusrelaterte utførelsesvansker» på Spiss, og «Ikke konfronterende adferdshåndtering» arrangert av Stiftelsen SOR.  Gå til kursoversikten for april.  Se også kursoversiktene for mai og juni.

vår 2012 Oversikt over eksterne fritidstilbud, med både faste tilbud og engangsbegivenheter.

Til internt bruk:  1 2 3