Angst- og smertekontroll ved tannbehandling

tannlegeskrekk.jpgDette er kun til generell opplysning og kan ikke erstatte profesjonell rådgivning av tannhelsepersonell eller andre fagfolk. Akershus fylkeslag er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider.

Når pasienten har angst eller vegring, kommer man ofte langt med individuell tilrettelegging, pedagogiske tilnærminger, og/eller atferdsanalytiske metoder for tannlegetilvenning. Noen ganger er det likevel hensiktsmessig å bruke medikamentelle midler og metoder.  Vi har samlet linker om sedasjon (bedøvelse) her.

For enkelte pasientgrupper anbefales samarbeid med behandlende lege og eventuelt anestesilege om dosering. Dette gjelder bl.a. barn/ungdom med autisme, ADHD eller andre nevropsykiatriske tilstander.
Les mer her:

Kort innføring.  TAKO-senteret (et tannhelsekompetansesenter for sjeldne medisinske tilstander) skrev en kort innføring i bedøvelse, i et e-læringskurs om utviklingshemning/autisme og oral helse.

Veileder fra Statens legemiddelverkVeilederen heter ”Terapianbefaling: Benzodiazepiner for kontroll av angst og vegring ved tannbehandling.” (Statens legemiddelverk 2003:03). Veilederen er fra 2003 og er ikke lenger tilgjengelig i pdf-versjon. Fylkeslaget fikk låne veilederen fra biblioteket, og vi scannet sidene hvor det sto noe om pasienter med autisme. Side 29-30 handler om vegring og side 18 handler om dosering.

Presentasjon fra 2009.  En klinikksjef ved Det odontologiske faklutetet, UiO står bak presentasjonen ”Angst- og smertekontroll ved tannbehandling – utfordringer, begrensninger og muligheter.”  Autisme er nevnt på side 6.

Selv om man velger sedasjon er det likevel viktig å legge til rette for trygghet og mestring.  Nyttige tips finner du i artikkelen vår «Trygghet hos tannlegen.»  Visuell støtte kan med fordel brukes til å forberede pasienten.  I artikkelen «Tanntastisk visuell støtte» finner du bl.a. to fotoserier om sedasjon.

Logg inn