Høstleir for ungdom med ASD!

Vi har vært på Strandheim leirsted i Asker, sammen med en fantastisk gjeng ungdommer fra Autismeforeningen i Norge. Leiren bestod av fjorten flotte ungdommer i alder 16-20 år med ASD, Himmeljegerne og praktikanter fra foreningen.

Himmeljegerne var representert av Lars Martin Tannæs-Fjeld, Rikard Fjeld og Ivar Melby. Disse gutta er eventyrere, pedagoger og meget glad i å møte folk og å være utendørs. Vi fikk lære en hel del om hvordan man lager et godt leirsted, blant annet hvordan man setter opp og tar ned lavvo, hvor og hvordan man lager bål, surrer trefot til å varme kjele over bål, og hva som er god bålmat. Vi fikk prøve oss i kajakk med pedaler, motorbåt og å sette ut og trekke opp krabbeteiner og ruser. Gøy ble det også med hundekjøring, riding, nærvær med andre dyr, luftgevær, frisbeegolf, quiz og spill.

Viktigst av alt var at leiren ble et møtepunkt hvor mange fikk oppleve glede over å treffe andre ungdommer som lignet seg selv, snakke og dele tanker og opplevelser, og være en del av et fellesskap.

Verktøykasse for tillitsvalgte