Viktig å vite om Hurlumheihuset/Megazone

Mange på autismespekteret trenger å forberede seg før de drar til et nytt sted. Hvis barnet ditt eller ungdommen din ikke har vært på Hurlumheihuset/Megazone før, kan denne artikkelen hjelpe deg med forberedelsene – enten dere drar dit i forbindelse med fylkeslagets årlige treff, bursdagsfeiringer i klassen eller familiekos.

Generell informasjon

Når fylkeslaget arrangerer familietreff på Hurlumheihuset, har vi hele anlegget for oss selv. Det er vanligvis litt over 50 personer til stede. Foreldre og barn/ungdommer med diagnose kommer, men besteforeldre, avlastere, søsken, klassekamerater osv kan også bli med.
Alle må ha på seg sokker (gjerne antisklisokker).
Hurlumheihuset har gratis trådløst nett. Spør de ansatte om wifi-passord.
Hurlumheihuset har også en kafé hvor du kan kjøpe drikke og både varm mat og kald mat. Se menyen her. Det som kaféen har av glutenfrie alternativer er pølser med lompe eller glutenfritt pølsebrød (pr. 2015).

Om lekeavdelingen

Lekeavdelingen består av kjempestore moderne lekekonstruksjoner og luftfylte apparater. Det finnes også et eget lekeområde for de aller minste. Lekeavdelingen har en øvre aldersgrense på 12 år, og av hensyn til de små barnas sikkerhet må dette respekteres.
Du kan lese mer her og se bilder på facebook.

Om Megazone (laserspillbanen)

Megazone er en spennende laserspillbane som passer best for store barn, ungdommer og unge voksne.  Hurlumheihuset anbefaler en nedre grense på 7 år. Laserspillet er ikke farlig og det gjør ikke vondt. Det er derimot god mosjon! Du kan se bilder av laserspillbanen her. Du kan også se en video som viser hvordan laserspillbanen ser ut.
Før spillet starter får alle se en kort opplæringsvideo som går gjennom reglene. Se neste punkt for en barnevennlig beskrivelse av reglene, rutinene og utstyret.

Informasjon for Megazone-spillere

NB: Informasjonen var korrekt pr. høst 2016. Det kan ha skjedd endringer i løpet av året.
Før spillet starter får du se en video som går gjennom reglene.
Videoen viser hvordan du skal skyte.
Husk at laserpistolen må holdes med begge hender for å kunne skyte.
Spillerne deles i to lag.
Du får en laserpistol og må ta på seg en vest.
Vesten merker om du blir truffet av lysstrålen fra en laserpistol under spillet.
Vesten har 5 treffpunkter; én på hver skulder, to på magen, og én på ryggen.
Hvilken farge er lysene på vesten din?
Du kan lett se hvem som er på hvilket lag.
Det ene laget har vester med grønne lys.
Det andre laget har vester med røde lys.
(Det er også mulig å spille alle mot alle. Da har vestene mange forskjellige farger).
Spillet foregår i en slags labyrint.
Du må gå rundt og lete etter spillerne på motsatt lag.
Det ikke lov å løpe.
Det ikke lov å krype eller rulle rundt på gulvet.
Det er ikke lov å dytte eller ta på andre spillere.
Du får poeng ved å treffe motspillere på vesten eller ved å ta ut «fiendens» base.
Laget med flest poeng vinner.
Poengene telles opp helt automatisk.
Hver runde varer i cirka 20 minutter.

Verktøykasse for tillitsvalgte