Vet du nok om tics og Tourette?

Visste du at 25% av barn har tics i løpet av barndommen? Eller at 20% av personer med Asperger syndrom møter kriteriene for Tourette syndrom (se kildene under)? I denne artikkelen forteller vi om den store variasjonen i tics. Vi linker også til nyttige artikler, filmer og bøker.

Mange forbinder Tourette syndrom med utrop av obskøne ord, men det er faktisk kun 10-15 prosent som har slike tics. Variasjonen i tics er stor:

• Enkle motoriske tics, f.eks. blunking
  • Sammensatte motoriske tics, f.eks. å slå ut med armene eller bruke sosialt upassende bevegelser (kopropraksi).
  • Enkle vokale tics, f.eks. snøfting
  • Sammensatte motoriske tics, f.eks.
    • ekkolali, som handler om å gjenta andres ytringer (ufrivillig «papegøyetale»)
    • palilali, som handler om å gjenta egne ord, stavelser eller uttrykk
    • koprolali, som handler om ukontrollerte utbrudd av sexrelaterte eller obskøne ord
  • Tics som er lette å se, f.eks. grimaser.
  • Tics som er vanskelig å se, f.eks. tics i rygg eller mage.
  • Tics som er skjulte/mentale, f.eks. å gjenta ord inni seg eller telle i hodet.
  • Stigmatiserende tics, f.eks. å spytte eller lukte på ting.
  • Såkalte «utjevningstics», f.eks. behovet for å utføre ting likt på begge sider av kroppen

I et intervju på «God Morgen Norge» forteller Adrian (26 år) om diverse typer tics som han har. Han er én av deltakerne på den populære realityserien «71 grader nord.»

Har du lyst til å lære mer om tics og Tourette?

Artikler
Start gjerne med å lese fylkeslagets artikkel «Tics som tilleggsproblematikk,» som handler bl.a. om forskjellen mellom tics og autistisk atferd. Artikkelen inneholder også linker til annet nyttig lesestoff.
Under finner du de nyeste artiklene og heftene:

Videoer
Norsk Tourette forening har laget en serie med korte filmer om diagnosen. Hver film har et viktig budskap:

• «Gutt» får frem at tics påvirker konsentrasjonen.
  • «Jente» får frem at det gjør vondt å bli stirret på.
  • «Mann» – spør hvordan det vil være å være voksen og ikke kunne kontrollere din egen kropp.
  • «Reklame» inneholder øyeblikk fra de andre tre filmene og får frem mangfoldet i Tourette syndrom

Bøker
De fire første bøkene er rettet mot barn og unge. De kan brukes for å lære barnet, søsken og klassen om diagnosen. De kan også være nyttige for oss voksne!

Kilder til informasjon om forekomst:
Informasjonshefte fra Norsk Tourette forening (side 2)
Prosjektrapport om tilleggsvansker hos personer med Asperger  (side 8)

Logg inn