To fine filmer

Snow Cake (2006)

plakat fra filmen Snow Cake

Snow Cake er en nydelig fortelling om en mann som er traumatisert etter sin sønns død i en bilulykke, og en kvinne med høy fungerende autisme som nettopp har mistet sin egen datter.
Filmen utspiller seg i et snøfylt Canada, hvor Alex (spilt av Alan Rickman) er på vei med bilen for å møte moren til sin avdøde sønn. Han møter livlige Vivienne som får sitte på med ham. De blir utsatt for en ulykke og Vivienne dør mens Alex kommer fra det hele med kun skrammer. Alex bestemmer seg for å oppsøke Viviennes mor for å rense sin dårlige samvittighet, og møter Linda (spilt av Sigourney Weaver), Viviennes mor, som har autisme.
Omstendigheter fører til at Alex blir boende hos Linda og hjelper henne med praktiske ting og planlegger begravelsen, og underveis utvikler de noe som må kunne kalles et  vennskap.
Filmen er absolutt ingen Hollywood- type film, men en sterk fortelling om mellommenneskelighet og jeg vil anbefale den på det sterkeste!

Mozart and the Whale (2005)
filmplakat, Mozart and the Whale

Mozart and the Whale (også kalt Crazy in Love) er en kjærlighetshistorie ulik noen andre du har sett før.

Donald (spilt av Josh Hartnett) er en ung mann med Asperger syndrom som leder en fritidsgruppe for personer med autisme. En dag kommer en ny kvinne, Isabelle (spilt av Radha Mitchell) inn i gruppen, som også har Asperger. På utradisjonelle veier møtes de to og forelsker seg, og vi får bli med på reisen, gleden, problemene og utfordringene disse to møter mens de prøver å finne ut av hverandre.
Filmen er en flott og troverdig fortelling om kjærlighet på tross av funksjonsforskjeller og den lar oss bli kjent med det brede spekteret som autisme er.
En absolutt severdig film!
Tips: Nederst i artikkelen «Mot noen voksne kvinner med ASD» kan du lese om ekteparet som inspirerte filmen.

Hvordan få tak i filmene:

Filmene kan ikke lenger kjøpes på DVD. Sjekk på biblioteket. Selv om de ikke har filmen du leter etter, kan de likevel prøve å ordne med fjernlån fra et annet bibliotek. Du kan også sjekke nettbaserte DVD-utleie- og strømningstjenester. Filmpolitiet har testet 10 populære tjenester (se del 1 og del 2 av testen).

For lokallag