Ring og få hjelp – Ergoterapeuter

Hva er viktige aktiviteter i livet ditt nå? Hvordan vil du delta? Disse er åpningsspørsmålene som ergoterapeuter ofte stiller når noen spør dem om hjelp. I denne artikkelen kan du lese mer om hva ergoterapeuter har å bidra med.
Ergoterapeuter foretar funksjonsvurderinger og finner tiltak som kan hjelpe barn og voksne med funksjonsnedsettelse til å fungere så godt som mulig ut fra deres forutsetninger og behov. Målet er å fremme mestring, deltagelse og selvstendighet. En ergoterapeut kan for eksempel vurdere elevens blyantgrep og finmotorikk og sikre god sittestilling ved pulten.
En ergoterapeut kan også anbefale og søke om hjelpemidler, f.eks. kognitive hjelpemidler som hjelper mot vansker innenfor hukommelse, initiativtaking, tidsoppfattelse osv. Heftet «Man kan ikke ha kaos både i hodet og i omgivelsene» beskriver hvordan slike funksjonsnedsettelser kan påvirke hverdagen (fra side 9) og hvilke hjelpemidler som kan brukes (fra side 23). Selv om heftet tar utgangspunkt i personer med psykiske vansker, er det meste også relevant for personer med autisme/Asperger.
Bistand fra kommunens ergoterapeut er gratis. De fleste kommuner har en ergoterapeut, men i enkelte kommuner tar man kontakt med fysioterapitjenesten. Det finnes også private ergoterapeuter, som f.eks. Storgaard ergonomi-ergoterapi i Oslo.
NB: Fylkeslagets styre har ikke personlig erfaring med å bruke privat ergoterapeut. Linkene er kun til informasjon og er ikke en anbefaling.

Logg inn