Nyhetsbrev november 2011

Velkommen til nyhetsbrevet for november 2011

puslebit.jpgMånedens gylne puslebrikke:

Se og hør har "Ukens sjampis", Romerikes blad har "Dagens rose", og vi har nå "Månedens gylne puslebrikke", for å hedre fylkeslagets mange støttespillere.

I denne utgaven sier vi takk til Tom-Arne, som er ansvarlig for klatretilbudet vårt.

Klatretilbudet har blitt en stor suksess takket være innsatsen til Tom-Arne.  Fire ganger i året arrangerer vi klatring i et trivelig felleskap og Tom-Arne hilser velkommen til flotte ungdommer/unge voksne og deres ledsagere.  Tom-Arne og våre likemenn gjør sitt beste for at det blir en positiv opplevelse for alle.  Neste klatredag er lørdag 26. november, og vi håper at mange vil finne veien dit.  Trenger du mer informasjon?  Ta en titt på våre bilder, les det vi har skrevet i "Klatring – helt opp!" og/eller ta gjerne en liten prat med Tom-Arne.  Kontaktinformasjon finner du i invitasjonen

Litt om symbolikken. Puslebrikker har vært et symbol for autisme helt siden 1963, da autismeforeningen i England begynte å bruke den som logo (les mer her).  De fleste autismeforeningene i verden fulgte etter.  Det sies at symbolet reflekterer vårt ønske om å finne fram til et helhetlig bilde eller svar — hva er årsakene til ASD og hvilke metoder/behandlinger kan redusere vanskene og få fram individets sterke sider? Puslebrikkene pleier å være i forskjellige farger, som skal symbolisere mangfoldet blant personer og familier som lever med ASD. Hvorfor valgte vi en gyllen puslebrikke? Jo, fordi våre støttespillere er gull verdt!

kunnskap.gif

Nytt i kunnskapsbanken

Julegavetips:
Gavetips til mor og barn
iGaver og gadgets
Årets filmtips
Julens boktips
Inspirert av dialogkonferansen for grunnskolen:
– Mangfold i klasserommet

sm__nytt.gif
Smånytt
I denne utgaven:
Temakveld i Asker (Asperger syndrom), Autismeenhetens familiekurs, tilpasset skrivetrening, "Uredde stemmer," prosjektmidler til voksenopplæring, idéer for et bedre Ahus og en underskriftskampanje mot budsjettkutt på Haug skole.

Temakveld i Asker. Asker kommune arrangerer temakveld mandag 28. november.  Målgruppa er personer med Asperger syndrom som bor i Asker og er over 15 år. Les mer her.

Autismeenhetens familiekurs.  Målgruppa er 13-16 åringer med høytfungerende autisme/Asperger syndrom og deres foresatte og søsken.  Familiekurset finner sted på Frambu i Ski kommune, 16.-20. april 2012.  Les mer her.

Tilpasset skrivetrening.  Ordtrener er et gratis online dataspill som ble laget med tanke på tilpasset opplæring for elever fra 5. til 7. trinn som sliter med rettskriving.  Det kan også brukes av yngre eller eldre elever (til og med voksne!).  Spillet består av diverse spørrelek og gir elever systematisk og repeterende trening med både visuell og auditiv støtte.   Gå til Ordtrener.

Uredde stemmer. Prosjektet Uredde stemmer retter seg mot deg som er vernepleier, barnevernspedagog eller en annen type fagperson som tilhører FO. Ser du svikt i velferdsstaten gjennom din jobb, kan FO hjelpe deg å gjøre noe med det du ser. Les mer her.

Prosjektmidler til voksenopplæring. Søk midler til opplæring i basiskompetanse i arbeidslivet (grunnleggende lesing, skriving, regning og data). Søknadsfristen er 19. januar 2012. Les mer her.

Ideer for et bedre AhusAhus inviterer brukere til å dele sine ideer om å forbedre tjenester og pasienttrivsel på Ahus.  Møt opp på "Idépoliklinikken" på tirsdager eller send din idé via epost.  Les mer her.

Nei til budsjettkutt ved Haug skole.  Rådmannen i Bærum har foreslått et årlig budsjettkutt på 4 millioner kroner på Haug skole.  FAU på spesialskolen mener det vil kunne føre til bl.a. dårligere kvalitet, dårligere sikkerhet og dårligere oppfølging av den enkelte elev.  Les mer i underskriftskampanjen eller på kampanjens facebookside.

kalender.jpg

Merk kalenderen

Husk foreldreundersøkelsen!

24.11.11   Foreldregruppetreff (Ski)

24.11.11   Kurs om kroppsspråk for voksne med Asperger (Oslo fylkeslag).

Medlemmer fra Akershus er velkommen hvis ledig plass.

Kurset fortsetter 1. desember.

26.11.11   Klatring (Oslo)

28.11.11   Hurlumheihuset/Megazone (Kolbotn)

28.11.11   Treff for de som har barn med Asperger (Oslo)

29.11.11   Foreldregruppetreff (Eidsvoll)

11.02.12   Årsmøtet med lunsj, seminar og aktiviteter.  Nærmere info kommer.

des. ’11    Siste sjanse å være på kurs og få litt faglig påfyll i 2011.
                 Husk at kurs på Nordvoll er gratis for pårørende.
                 Se oversikten over eksterne kurs i desember

2012         Autismeenheten arrangererkonferanse om autisme og epilepsi i februar.
                 Påmeldingsfristen er 15. desember.
                 Mange andre spennende kurs arrangeres i 2012.  Følg med her.

Til internt bruk: 1 2