Nyhetsbrev mars 2011

Satsningsområdet 2011. . . . . . . . . Jenter med ASD
  Månedens tema . . . . . . . . . . . . . . . Hummer og kanari
  Tipper du?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Info om grasrotandelen

Kjære medlemmer og andre interesserte –

mangfold_puslespill.jpgTakk for sist!  Det var hyggelig å se så mange av dere på årets "plukk og miks" dag 5. februar.  Dagen startet med årsmøtet.  Referatet kommer snart her på nettsiden vår, men vi vil bare nevne et par nyheter:

Nytt satsningsområde.  Vi valgte "Mangfold i autismespekteret" som vårt nye satsningsområde.  Vi ønsker å bli flinkere som fylkeslaget for alle, ikke bare for gjennomsnittsmedlemmet men for alle uansett diagnose, kjønn, alder, osv.  Vi ønsker først og fremst økt fokus på klassisk autisme i år, men vi har også tenkt å fokusere litt på individuelle forskjeller. Det er jo slik at selv to "gjennomsnittlige"  medlemmer kan ha vidt forskjellige utfordringer pga tilleggsdiagnoser og målpersonens  individuelle væremåte osv.

Ny oppgave.  Det ble vedtatt at styret skal samle og videreformidle informasjon om Sampro og andre nettbaserte IP-løsninger.  Hvem vil ha en individuell plan som bare skrives ut og glemmes?  En nettbasert individuell plan legger bedre til rette for et aktivt samarbeid og helhetlige, koordinerte, og individuelt tilpassede tjenester.  Vi kommer til å skrive mer om dette i løpet av året.

– Nye styremedlemmer.  Vi ønsker velkommen til Peggy, Kåre, Gunnar og Berit Kristin, og vi sier tusen takk for innsatsen til de fire som gikk ut av styre — Ragnhild, Allis, Kjersti og Inger.

Etter årsmøtet spiste vi lunsj sammen på Emma Kafé, som var nesten fylt til randen.  Omtrent 20 barn og dobbelt så mange voksne samlet seg rundt bordene og koste seg med deilig mat.  Samtalene var mange, og felleskap med andre i lignende situasjon er alltid gull verdt.

Etter lunsj delte vi oss.  Halvparten valgte dialogkonferansen "Plan for en bedre hverdag", og resten prøvde ut én eller flere aktiviteter.  Mange familier hadde det gøy på Sansehuset, mens andre syntes det var deilig å bade i varmtvannsbassenget på Friskhuset og drømme om varmere strøk.  Nytt i år var nettkaféen, som var populær hos både barn, ungdommer og voksne.   Man kan si at årsmøtedagen var et sårt tiltrengt fritidstilbud til vår gruppe.  Les om andre fritidstilbud her.

Vi håper å se mange av dere på klatring, foreldregruppetreff og andre arrangementer i vår 2011.  Se kalenderen.

Styret ved Lora Rypern

P.S.  Vi håper at alle har husket å betale medlemskontingenten.  Les om medlemsfordelene her.

Merk kalenderen:

17.03.11  Foreldregruppe Øvre Romerike treffes i Eidsvoll.
 31.03.11  Foreldregruppe Asker/Bærum treffes på LMS Blakstad.
 31.03.11  Søknadsfristen for sommerseminaret.
 02.04.11  Klatring på Vulkan klatresenter i Oslo.
 02.04.11  Verdens autismedag markeres over hele kloden.
 06.04.11  Skattekveld arrangeres av FFO i Lørenskog.
 Tips:  ta også en titt på artikkelen vår "
Særfradrag som kan være aktuelle
".
 ukjent  Foreldregruppetreff (Nedre Romerike).  Nærmere info blir sendt
 innad i gruppa, som kan kontaktes via epost til akershus@autismeforeningen.no
<!– document.write( '‘ ); //–> <!– document.write( '’ ); //–>
 ukjent  Foreldregruppetreff (Follo).  Nærmere info blir sendt innad i  gruppa, som kan kontaktes
 via epost til follo.ain.akershus@gmail.com
  mars   Årets Nordvollseminarene handler om alt fra A (Asperger, ASK) til
  Å (å fortelle barn om sin diagnose, å lære barn lese).  Flere kurs i
  Oslo/Akershus finner du her i
kursoversikten mars.
  april   Lyst på en tur til ett av nabofylkene?  Du kan lære om jenter med ASD i
  Spydeberg, om Asperger-ADHD-Tourette på Hamar, om ASK på
  Sundvolden hotell, eller om fagadministrativ system i Sør Odal.
  Alt dette og mer finner du i
kursoversikten april.
  mai   Siste sjanse for å delta på "Hva med oss?" eller få med deg et kurs
  på Spiss eller Senter for tidlig intervensjon før sommerferien.
  Ta en titt på
kursoversikten mai

vår 2011
  Ikke alle har mulighet til å få med seg kurs på dagtid.  Her
  er en oversikt over
helg- og kveldskurs som arrangeres av
  andre.

Noen som er interesserte i?

Å være på barne-tv?

NRK ønsker å lage et program om Asperger syndrom som en del av den populære serien "Sånn er jeg og sånn er det."  Ta kontakt med dem hvis du har et barn med Asperger som er 6-8 år gammelt.  Les mer her.

Å medvirke i en kort dokumentarfilm?

Sanden media har fått i oppdrag av Autismeforeningen å lage ti korte filmer om autisme. Den første, "Plass til alle," er en tv-reklame som ble sendt i påsken. Snart skal de lage et par nye filmer (på 3-4 minutter hver). De trenger å komme i kontakt med interesserte familier.  Les mer her.

Å være med på sommerseminaret?

Årets sommerseminar arrangeres av Autismeforeningen i uke 26 og igjen i uke 27 på Gudbrandsdal leirskole på Fagerhøi (Sør Fron kommune i Oppland).  Mer informasjon og søknadsskjemaet finner du på side 24-25 i Autisme i dag 1/2011 (utgaven som medlemmene fikk i februar).   Obs!  Søknadsfristen er 31. mars 2011.

Å fortelle om egne erfaringer med sosialhjelp?

Mange unge med kronisk sykdom eller nedsatt funksjonsevne har mottatt sosialhjelp på grunn av dårlig økonomi. Organisasjonen Unge funksjonshemmede vil gjerne ha deres historier.  Les mer her

Å få jobb i Drammen gjennom Aspergerbedriftene?

Aspergerbedriftene arrangerer informasjonsmøte i Drammen 9. mars.  Les mer her.  Hvis Drammen er uaktuelt, fyll ut registreringsskjemaet som brukes til å få oversikt over interesserte arbeidstakere og deres bosted og kompetanse/interesser.  Denne informasjonen bruker de til å velge ut hvor de vil satse på bedrifter og til å finne aktuelle kandidater når andre arbeidsgivere tar kontakt.

Å støtte aksjonsgruppa JA! til fortsatt BPA i Vestregionen?

Vestregionen bestemte seg å sette ut brukerstyrt personlig assistanse (BPA) på anbud.  Anbudsdokumentene er dessverre slik at ULOBA ikke kan levere inn anbud.  Dette kommer til å gå utover alle som har (eller ønsker seg) BPA gjennom ULOBA og som bor i Vestregionen, f.eks. i Asker eller Bærum.  Gå til gruppens facebookside.

Å få tips om tilrettelagte fritidstilbud?

Det arrangeres mange spennende tilrettelagte vinteraktiviteter i Bærum kommune, f.eks. Vinterleir Gurisett, Frilluftstkvelder med hundekjøring, Dagsaktiviteter vinterferien, skigruppe, Skifestival Geilo og dansegalla med selveste Ole Ivars.  Les om diverse andre tilrettelagte festivaler og arrangementer her

Satsningsområde 2011:  Mangfold i autismespekteret

I denne utgaven:  Jenter med ASD

I anledning kvinnedagen 8. mars samlet vi informasjon om jenter med autismespekterdiagnoser (ASD).  Her finner du mange nyttig linker — både til artikler om fenomenet og til fortellinger fra virkeligheten.

Vi har også gleden av å videreformidle en glad nyhet fra Spiss forlag: boka "Autisme hos jenter" er endelig klar.  Se innholdsfortegnelsen her.

Gå til artikkelen.

Månedens tema:  Hummer og kanari

Dette er kun til generell opplysning og kan ikke erstatte juridisk rådgivning. Akershus fylkeslag er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider.

Månedens rettighet – Et godt psykososialt skolemiljø

Det psykososiale miljøet på skoler og SFO har fått mye oppmerksomhet i det siste.  I 2010 skrev Utdanningsdirektoratet både et nytt hefte og en ny rundskriv, og i 2011 presenterte de en ny veileder om arbeid mot mobbing.  I tillegg gjennomførte fylkesmennene et felles nasjonalt tilsyn, men kun én skole kom plettfritt ut av det.  Fire skoler i Akershus fikk tilsyn

Er skolen din flink nok?  Sannsynligvis ikke.  Husk at du kan klage på det psykososiale miljøet på skolen eller SFO.  Husk også at det er elevens egen opplevelse som gjelder — ikke opplevelsen til en gjennomsnittlig elev eller skolens intensjoner.

Månedens inspirasjon:  Bergmarksetra i Asker

Bergmarksetra er en av ti fagmiljøer som bidro til eksempelsamlingen "Modeller i miljøarbeid" (se side 20).  De har satset sterkt på økt fagkompetanse i arbeidet med beboere med utfordrende atferd.  De bruker bl.a. Fagadministrativ system (FAS) for å sikre seg at de ansatte har alt de trenger for å utføre jobben.  Tips:  NAFO lokallag Glåmdal og Nes arrangerer temakveld om FAS 5. april 2011.

Noe til barna:  Kroppsspråk på nettet

Kroppspråk og ansiktsuttrykk var tema for NRK-programmet "Newton" i september 2009.  Se videoen her gratis.  Prøv også dette enkle nettspillet om gester (teksten er på lettlest engelsk).

Jukeboks:  Hva ville de ha sagt hvis de kunne snakke?

Cathy Hutch er mor til en voksen datter med autisme og Turner syndrom.  BJ McKelvie er far til en liten gutt som fikk en autismediagnose i 2006.  Sammen synger de den egenkomponerte sangen "I’m in here," og dermed gir barna sine en stemme.

Ring og få hjelp – 800GJELD

Økonomirådstelefonen i NAV er et lavterskel tilbud til alle som har — eller står i fare for å få — økonomiske problemer.  Ring 800GJELD (80045353) og få enkle råd om hva du selv kan gjøre for å løse situasjonen. Dersom du har økonomiske problemer av mer kompleks art og trenger mer hjelp, loser rådgiverne deg til rett instans.  Du kan være anonym som innringer hvis du ønsker det. Tjenesten er gratis fra fasttelefon. Bruker du mobiltelefon eller kontantkort vil rådgiverne tilby å ringe tilbake til deg.

Tipper du?

Velg oss som din grasrotmottaker via SMS.
Send GRASROTANDELEN 992092785 til 2020 (tjenesten er gratis).

Husk at du ikke blir belastet noe for å være grasrotgiver, og eventuell premie blir like stor.  Les mer her.

Del på Facebook