Nyhetsbrev juli 2011

Velkommen til nyhetsbrevet for juli 2011

oransje_rose.jpgFerie og sommeridyll ble brått snudd til sjokk og vantro 22. juli, da terroraksjonene rystet Norge.  Vi har skrevet mer om dette et annet sted i nyhetsbrevet.

I denne utgaven av nyhetsbrevet finner du også informasjon om hvordan du kan forstå, minimere og håndtere krisereaksjoner hos personer med autisme, Asperger syndrom, eller lignende vansker.  Artikkelen er basert på et amerikansk infoskriv om krisehåndtering hos elever med særskilte behov.  Vi skulle ønske at mer informasjon fantes på norsk om dette viktige temaet.

Ellers i denne utgaven kan du ta et dykk i arkivet, samt lese om diverse arrangementer og tilbud som kan være av interesse.

Kjære medlemmer og andre interesserte —

22. juli skjedde det ufattelige og forferdelige angrepet mot vårt lille land.  Krisen rammet oss alle, på én eller annen måte.  Våre varme tanker går til alle som mistet noen de var glad i, alle som ble skadet, alle som har vært redd, og alle som sliter med sorg og tunge tanker.

Vår dypeste medfølelse går til Vestfold fylkeslag og til familien til Ruth Benedichte Vatndal Nilsen fra Tønsberg, som var en av ungdommene som mistet livet den uvirkelige ettermiddagen.

Jentegruppa i Vestfold fylkeslag og pårørendetreffet mintes Benedichte ved en samling på Glenne tirsdag 2. august.  Etter ønske fra familien til Ruth Benedichte Vatndal Nilsen har Vestfold fylkeslag opprettet Benedichtefondet for Asperger syndrom.  I stedet for blomster til hjemmet ønsker familien et tilskudd til fondet.

Kontonummer er 12034869950, og midlene skal forvaltes av Vestfold fylkeslag.

Med varm hilsen i en tung tid

Styret ved Lora Rypern

Merk kalenderen

15.08.11  Søknadsfrist for Aspergertreffet

22.08.11  Valgdebatt arrangert av FFO i Akershus

12.09.11  Kommunestyrevalget og fylkestingsvalget

17.09.11  Klatring på Vulkan klatresenter

23.09.11  Aspergertreff arrangeres på Rica Helsfyr i Oslo

22.10.11  Høstseminar på Frogner grendehus. Nærmere info kommer.

Eksterne kurs og arrangementer:  I sommermånedene arrangeres mange festivaler og arrangementer som er tilrettelagte for personer med funksjonsnedsettelser.  Så vidt vi vet er festivaluka "Peer for alle" den eneste som står igjen.  Festivalen skjer på Gålåvatnet i Gudbrandsdalen.   Det er ellers mye nytt under oversiktene over eksterne kurs, bl.a. spennende seminarer fra de nye kurskatalogene til Nordvoll og STI.

Noen som er interesserte i

Stressmestring for voksne med AS?  Diakonhjemmet sykehus i Oslo tilbyr et psykoedukativt lærings- og mestringskurs for voksne med Asperger syndrom og psykisk tilleggsdiagnose.  Kursoppstart skjer fortløpende med minimum 6 påmeldte.  Les mer her.

Å trene sammen med andre i Sandvika?  Friskis og Svettis tilbyr tilrettelagt trening for ungdommer med funksjonsnedsettelser (fra 15 år) og "Enkeljympa", som er trening for utviklingshemmede (13 år og oppover).  Les mer her

Å dele erfaringer med bruk av Hjelpemiddelsentralen?  FFO ønsker tilbakemeldinger ang. tjenestekvalitet.  Har tilbudet blitt dårligere etter HMS Akershus slo seg sammen med HMS Oslo?  Fristen er 1. september.  Les mer her.

Å reise til Trondheim?   Reise- og overnattingsutgifter må du betale selv, men du får delta gratis på to opplæringstilbud.  Som medlem i Autismeforeningen, kan du delta gratis på forelesninger knyttet til NTNUs videreutdanningstilbud "Bedre læring og livskvalitet for barn, unge og voksne med autismespekterforstyrrelser (ASF)."  Les mer her.   Du kan også delta gratis på et foredrag ved Iris Johansson, en forfatter og rådgiver som selv har autisme.   Seminaret arrangeres 20. september.

Å delta på NRKs Superkviss?  Fylkeslaget har hørt at NRK Super oppfordrer alle til å melde seg på.  De ønsker større bredde på deltagerbarna,og de har en stor studio med muligheter for å tilrettelegge for barn med funksjonsnedsettelser.  Klikk på link for påmelding.

Satsningsområde 2011: Mangfold i autismespekteret
I dette nummeret:  Dykk i arkivet

dykk_i_arkivet.jpgFylkeslagets medlemmer er ingen ensartet gruppe, og vi ønsker å være fylkeslaget for alle. Derfor valgte vi "Mangfold" som satsningsområde i 2011. Vi sikter bl.a. på at fylkeslagets nyhetsbrev og nettsider inneholder noe til alle.

I denne artikkelen trekker vi fram artikler fra arkivet, artikler som handler om mangfoldet innenfor kjønn, alder, diagnose/funksjonsnivå og tilleggsproblematikk. Mange artikler er blitt oppdatert med nye linker siden de først ble lagt ut. Finner du noe du ikke har oppdaget før?  Gå til artikkelen.

Månedens tema:  Plan for krisehåndtering

oransje_rose.jpgNår en krise inntreffer skapes sterke følelser og reaksjoner hos både voksne og barn, ikke minst hos personer med autismerelaterte vansker.

Enten krisen oppstår i familien, skjer på skolen/lokalsamfunnet eller berører hele Norge (eller kanskje hele verden), er det viktig med individuelt tilrettelagt krisehåndtering.  Pårørende og tjenesteytere bør planlegge dette sammen, helst før krisen oppstår.

I denne artikkelen får du tips om hvordan du kan forstå, minimere og håndtere krisereaksjoner hos personer med autisme, Asperger syndrom, eller lignende vansker.  Gå til artikkelen.

Tipper du?

Velg oss som din grasrotmottaker via SMS.
Send GRASROTANDELEN 992092785 til 2020 (tjenesten er gratis).

Husk at du ikke blir belastet noe for å være grasrotgiver, og eventuell premie blir like stor.  Les mer her.