Møt noen jenter med barneautisme

Jenta på bildet heter Kristin.  Hun er levende bevis på at tidlig trening og tett oppfølging gjennom skoleårene nytter, uansett funksjonsnivå. Som voksen har Kristin en jobb å gå til og et sosialt liv hun er fornøyd med.
På denne siden finner du linker til artikler om Kristin og andre jenter med barneautisme.

Graziela (4-1/2 år) og Julie (5-1/2 år) får tidlig og intensiv opplæring basert på anvendt atferdsanalyse, men familien til Tuva (4 år) måtte kjempe for å få beholde et slikt tilbud. Både NRK og Dagbladet skrev om familiens kamp.
Helene (5 år) trives i en barnehage med spesialkompetanse på autisme. Du kan også se henne som 3-1/2 åring i NRK-programmet Puls.
Da Julie (8 år) begynte i barnehagen, kunne hun ikke snakke.  Autismeteamet i Helse Stavanger har mye av æra for hun nå har flytende språk og leker godt med andre barn.  Se side 10-15 i linken.
Vera (9 år) har et fullverdig liv, takket være 110 timer i uka med borgerstyrt personlig assistanse. Se side 10 i linken. [Linken er ødelagt men vi jobber med saken.]
Gjertrud (13 år) har lært å bruke piktogram og egne tegn for å kommunisere.
Kristin (22 år) har barneautisme, men takket være langvarig og systematisk trening er hun i dag en yrkesaktiv, sosial og glad ung dame med god livskvalitet.  Suksesshistorien hennes inspirerte både en dokumentarfilm og en bok som heter «Kristin og de andre.»  Sammen med boka får man en CD som inneholder eksempler og mal.  Se innholdsfortegnelsen her.

Lyst til å lære mer?
Her er noen relevante artikler fra fylkeslagets nettside:
Kommunikasjonsmetoder og –hjelpemidler”.
Tidlig og intensiv opplæring”.
«Borgerstyrt personlig assistanse (BPA)»
«Jenter med ASD«

Logg inn