Materialer til Verdens autismedag

Det er viktig å gjøre Verdens autismedag synlig i sosiale medier. For å gjøre det lettere for dere, har vi samlet en del plakater som dere kan bruke når dere tar egne bilder. Vi har også samlet et utvalg med logoer og «bilder med budskap» som kan deles eller brukes som forside- eller profilbilde.
Husk at personlige bilder og tekster får mest oppmerksomhet. Du trenger ikke å ta et bilde av deg selv eller barnet – motivet kan være en bok om autisme, en barnetegning, et tent lys, et puslespill, noe blått eller noe annet som representerer autisme for deg.

Stopp diskrimineringen (#AutismDay2015)
«Stopp diskrimineringen» er årets tema i hele Europa. Autism-Europe (som Autismeforeningen i Norge er en del av) står bak kampanjen. Autism-Europe samler inn bilder av folk som viser fram antidiskrimineringsplakaten, for eksempel disse bildene av representanter fra Europaparlamentet.
Vi har laget en norsk versjon av plakaten. Du kan velge mellom to størrelser:
– stor (helside)
liten (halvside), som kan brettes i to slik at den kan stå sammen med annet bordpynt.
Hvis du tar et bilde som viser plakaten og legger det ut i sosiale medier, bruk gjerne hashtag #AutismDay2015. Men det viktigste du kan gjøre er å dele bildet med familie/venner og sette i gang en samtale om autisme.

«Light it up blue» (#LIUB)
Autismedagen markeres over hele verden, bl.a. ved å lyse opp bygninger med blått lys. Empire State Building i USA,  Kristusstatuen i Brasil, Operahuset i Sydney og utallige andre offentlige bygninger og private hjem er med i kampanjen.  Se noen stilige bilder her.
Organisasjonen Autism Speaks har laget sin egen plakat for anledningen: «I light it up blue.» På plakaten er det plass til å skrive ned hvor du er, f.eks. «Norway/Norge.» Bildet blir ekstra fint hvis du har på deg blå klær.
Hvis du legger ut bildet i sosiale medier, bruk gjerne hashtag #LIUB. Men å dele bildet med familie og venner betyr minst like mye.

Andre plakater
Hvis de offisielle kampanjeplakatene ikke er helt etter din smak, prøv en av disse alternativene:

Verdens autismedag (halvside)
Tenn et lys for likeverd (halvside)

Forside- og profilbilder
Her har vi samlet en del logoer eller «bilder med budskap.» De fleste av dem er laget av andre men deles fritt i  sosiale medier.
Følgende bilder er lange og smale og kan brukes som forsidebilde:
Stopp diskrimineringen.
Autism. Different not less.
World Autism Awareness Day.
Svensk tekst.
Følgende bilder er firkantet og kan deles eller brukes som profilbilde:
Stopp diskrimineringen.
Autisme. Slipp oss inn.
Verdens autismedag.
«Hjelp oss å spre informasjon»

Fargeleggingsark
Fargeleggingsark til barna

Tusen takk for at du hjelper oss å spre informasjon om autisme!

Logg inn