Nyhetsbrev mars 2013

barnehagedagen 2013
Gratulerer med barnehagedagen (som var i går)

Vi i Autismeforeningen er opptatt av å gi barnehagebarn med ASD «den beste starten.» Vi diskuterte det faktisk på et styremøte på mandag, da vi begynte å planlegge årets barnehagekurs.

Denne utgaven av nyhetsbrevet inneholder ekstra mye barnehagestoff. Vi har selvfølgelig også skrevet om ting som er relevant for andre målgrupper.

telefonRing og få hjelp – Logoped

I anledning Logopediens dag 6. mars presenterer vi en splitter ny artikkel:  «Viktig å vite om logoped.»  Yrket er kanskje mest kjent for arbeidet med stamming og problemer med å uttale r-lyden, men logopeder kan gjøre mye mer enn det.  I artikkelen kan du lese om følgende:

– Hva gjør logopeder?
– Hvor jobber logopeder?
– Hvordan kan man søke om logopedtjenester?
– Hva om man får avslag?

P.S. Har du gått glipp av tidligere innlegg i «Ring og få hjelp»? Les dem i arkivet.

kunnskap.gifNytt i kunnskapsbanken

«Viktig å vite om genetiske syndromer.» Her kan du lese om genetiske syndromer som er assosiert med autisme. Hvorfor er det viktig å stille riktig diagnose(r)?

«Overgangen mellom barnehage og skole.» I denne artikkelen tar vi opp viktigheten av å starte planleggingen tidlig, kartlegge, og skape gode opplevelser – selvfølgelig i samarbeid med foresatte.

«OSS: Barnehagebarn med ASD.» I denne artikkelen finner du svar på 12 ofte-stilte spørsmål om barnehagebarn med autisme/Asperger.

«Fylkeslagets filmsamling.» Fylkeslaget har en liten filmsamling som brukes til utstillinger og til opplæring av tillitsvalgte og likemenn. Si fra hvis du har en film som du ønsker å donere til fylkeslaget.

sm__nytt.gif

Smånytt

Nyheter fra Statped. I april arrangerer Statped et innføringskurs om elever med ASD og hvordan best legge til rette for opplæring og sosial læring for elevgruppen. Boka «Autisme og pedagogikk» er inkludert i prisen. Les mer om kurset her. Statped ønsker også å få tilbakemeldinger om nettsiden statped.no og har derfor lansert en kort brukerundersøkelse. Svar på spørsmålene her.

Til dere som er kreative. AS Film Festival søker kortfilmer laget av unge mennesker med Asperger syndrom. Fristen er 15. mai. En annen foto- og filmkonkurranse er «Send stemmen din til Stortinget,» arrangert av Frivillighet Norge. Bruk sjansen til å vise frem en sak som er viktig for deg. Fristen er 11. juni.

Aspergerdiagnosen forsvinner. I mai 2013 forsvinner Asperger syndrom som en egen diagnose i USA, til fordel for en samlediagnose som er ment å romme alle på autismespekteret. Nevropsykolog Bo Hejlskov Elvén kommenterer den nye amerikanske diagnosemanualen, med fokus på barn med nonverbale lærevansker (som har mange likheter med Asperger syndrom). Les artikkelen her. Se også «Ofte stilte spørsmål» på side 18-20 her.

Kjærester med Asperger. Autismeenheten og Regionalt Fagmiljø Helse Vest inviterer til en spennande konferanse i Bergen i j
uni
. Temaet er Asperger syndrom, med fokus på deres parforhold/samliv (samt samtalegrupper og annet hjelp til selvforståelse). Tips: Det finnes også en skjult facebookgruppe til personer med Asperger som er i parforhold og ønsker kontakt med andre i samme situasjon. Send en epost til akershus@autismeforeningen.no for mer informasjon.

Undersøkelser i regi av Unge funksjonshemmede. Organisasjonen ønsker å finne ut hvorfor mange unge med funksjonsnedsettelser ikke kommer seg inn på arbeidsmarkedet. De har derfor laget en kort spørreundersøkelse om temaet. De har også laget en kort spørreundersøkelse om hvordan unge med funksjonsnedsettelser opplever helsevesenet. Gå til helseundersøkelsen og arbeidsundersøkelsen.

Læremiddeltilskudd fra Udir.  Udir gir tilskudd til utvikling og produksjon av særskilt tilrettelagte læremidler.  Søknadsfrist er 15. juni. Les mer her

Arbeidskonferanse i april, familiehelg i mai. Handikappede barns foreldreforening arrangerer en konferanse om funksjonshemmede ungdommers muligheter for å komme i arbeid. Konferansen finner sted lørdag 20. april på Scandic Oslo Airport. Påmeldingsfristen er 25. mars. I mai arrangerer HBF en familiehelg på Thon Hotel Skeikampen, et populært tilbud som tidligere het Medema Camp. Man trenger ikke være medlem for å delta.

P.S. Gikk du glipp av viktige nyheter i februarutgaven? Les dem her.

barnehagenyheter
Spennende kurs.
Fylkeslagets månedlige kursoversikt inneholder mange kurs om barnehagebarn, f.eks. et kveldskurs om språkleken Bravo og et Statpedkurs om barnehagebarn med språkvansker. For flere tips, gå til kursoversiktene

Tidlig og intensiv opplæring. Forskning viser at de aller fleste barn med autisme har nytte av tidlig intensiv atferdsbehandling. Likevel er det fortsatt mange barn med for eksempel Asperger syndrom som ikke får tilgang på denne formen for oppfølging, i følge forsker Jørn Isaksen i «Avgjørende med tidlig intensiv atferdsbehandling.» Les også fylkeslagets egen artikkel «Tidlig og intensiv opplæring

Språkutvikling. Vet du hvor mange ord en gjennomsnittlig toåring kan? Eller når barn begynner å si korte setninger? Klikk.no gir deg oversikten, mens Nasjonal digital læringsarena går mer i dybden i sin oversikt for studenter i Barne- og ungdomsarbeiderfag. NB: Ved mistanke om språklig avvik i alderen 2,6 år og oppover, bør barnet henvises til nærmere utredning, i følge nasjonale faglige retningslinjer (se side 37 her.)

Gruppestørrelse. Treåringer bør ikke plasseres i store barnegrupper for tidlig. Det går ut over den sosiale utviklingen. Les mer i «Barnegruppen svært avgjørende for barnet

En mamma forteller. Bloggeren har en sønn med autisme og ADHD og valgte å bytte barnehage. Hun ble veldig fornøyd: «Alle så først og fremst sønnen vår som den gode, omtenksomme gutten og den sjarmøren han var fremfor hans problematikk.» Les blogginnlegget her. Les flere personlige historier i vår artikkel «Møt noen jenter med barneautisme

Hvordan møte barnet. Nasjonal digital læringsarena har skrevet en kort og oversiktlig artikkel om viktige temaer som overganger, forutsigbarhet, visuell støtte og forsterkninger. Artikkelen heter «Hvordan bør barn med autismediagnoser møtes?» og er rettet mot studenter i Barne- og ungdomsarbeiderfag.

kalender.jpgKalender

28.02.13 Betalingsfrist, medlemskontingent. Les mer her
20.03.13 Foreldregruppetreff (Lillestrøm)
30.03.13&
nbsp;Søknadsfrist, sommerseminaret (Gudbrandsdal leirskole i Oppland)

03.04.13 Teaterforestilling «Stort og stygt» (Oslo)
09.04.13 Foreldregruppetreff (Sandvika)
10.04.13 Foreldregruppetreff (Ski)
27.04.13 Klatring for ungdommer/voksne (Oslo)

Tips: Interessert i eksterne kurs og fritidstilbud? Da bør du ta en titt på kurs- og aktivitetsoversikten på nettsiden vår. Du kan også sjekke artikkelen vår om faste fritidstilbud.

Logg inn