Julens boktips

Bokomslag til Annerledes, utgitt av Spiss forlag

Her er mange gavetips som kan være interessante for våre bokglade medlemmer.  De fleste er på norsk men vi har også plukket ut litt på dansk og engelsk.

Lista er kun til informasjon og inspirasjon. Den er ikke en anbefaling, verken av bøkene eller de kommersielle nettsidene vi linker til.

Årets nyheter fra Spiss

Spiss forlag spesialiserer seg på hefter og bøker om autisme og Asperger syndrom.  De utgir og selger både egne hefter og oversettelser av utenlandske bøker.  Her er årets nyheter.  Flere boktips og bestillingsinformasjon finner du i forlagets katalog.

– "Annerledes," er en samling tekster skrevet av personer med ASD.  Noen var voksne, og noen var unge (f.eks. tenåringen som Tidens krav skrev om her).  Blant bidragsyterne var Fridtjof Eilertsen, som sitter i styret i Akershus fylkeslag.  Se innholdsfortegnelsen.

– "Jakten på sannheten om Asperger syndrom” av Gustav Koi, som fikk diagnosen Asperger syndrom da han var 59 år. Se innholdsforstegnelsen.

– "Autisme hos jenter, det foreldre og fagfolk bør vite om oppvekst og pubertet" av Shana Nichols m.fl. Se innholdsfortegnelsen.

– "IP og IOP".  Heftet av Torill Fjæran-Granum gir en praktisk innføring i temaet.

– "Problemskapende atferd ved utviklingsforstyrrelser" av Bo Hejlskov Elvén

– "Vår sårbare sønn" av Wenche Tolfsen

Spiss ukeplankalender 2012 – kommer snart.

Andre spennende boknyheter

"Støvet, skyggen, hunden og jeg," en splitter ny diktsamling av Gro Dahle, som har Asperger syndrom.  "Dahles voksenbok er hundens ubetingede kjærlighet en stor trøst for subjektet som sliter med det sosiale samspillet," skriver Dagbladets anmelder.

"Alle katte har Aspergers syndrom" av Kathy Hoopman er nå tilgjengelig på dansk.  En smakebit på innholdet finner du her med noen utvalgte sider fra den engelske versjonen.

"Mor husk mig" er en ny bok om søsken skrevet av Dorthe Ørsig.  Barn forteller om utfordringene og gledene som kommer av å ha en funksjonshemmet søster eller bror.  Fokuset er først og fremst på autisme og ADHD.  Etter det fylkeslaget har hørt, er boka på lettlest dansk.

"Batman 80-page giant" nummer 1/2011.  Fortellingen "One lock, many keys" handler om en gutt med autisme som er vitne til en kolossal slåsskamp mellom Batman og zombieskurken Solomon Grundy.  Les mer her (på engelsk).

Trueman Bradley – Aspie detective” av Alexei Maxim Russell (2011) handler om en mann med Asperger som flytter til New York City.  Han tar ting litt bokstavelig, men han er flink på matte og er fastbestemt på å bli en privatdetektiv.

Lettleste bøker som ikke er barnslige

Noen trenger bilder å støtte seg på, andre trenge
r forenklet innhold og de aller fleste liker lettleste men spennende tekster.  Boksøk hjelper deg å finne bøker som passer.  Du kan se på lista over de
100 beste bøkene eller bruke søkefunksjonen.  Her er et par bøker som kanskje frister:

Reisebok.  Mange så på NRK-programmet "Hurtigruten: minutt for minutt" og lot seg imponere av naturen og folket langs kysten.  Gjennom boka "Påls reise" (2009) kan man oppleve noe av det samme og lære mye om Hurtigruta og stedene Pål reiser til.  Boka er skrevet på lettlest nynorsk av Helga Gunerius Eriksen.

Krim.  ”Psyko” (2011) er en lettlest og tøff ungdomskrim i den nye Skumring-serien.  Den ble skrevet av Widar Aspeli med støtte fra Leser søker bok.

Bokserie om ASD.  Mie Mohlin og Magne Medhus skrev tre lettleste bøker om autisme og Asperger syndrom.  "Martes bok," (rettet mot barn), "Slik kan det være" (om å ha høytfungerende autisme eller Asperger syndrom) og "Høytfungerende autisme og Asperger syndrom" (en innføring for voksne).