Bøker om ASD og familieliv

bokomslag "Jeg elsker deg" av Hilde Hagerup

Nå er det høst.  Så deilig det er å tenne stearinlys, tulle oss inn i tepper og drikke varm kakao mens vi leser en god bok.  Hvorfor ikke lese noe om autisme/Asperger og familieliv?  I denne artikkelen finner du flere bøker om temaet — noe til enhver smak.

Og hvem vet — kanskje det vil inspirere deg til å skrive noe selv til Autismeforeningens Prosjekt familiehefte.  Innsendelsesfristen er 25. oktober 2011.

Romaner og selvbiografier om autisme og familieliv

"Jeg elsker deg" av Hilde Hagerup handler om en jente med autistiske vansker som har mistet moren sin.  Boka faller i smak hos ungdommer men er også anbefalt for pedagoger

"Jenta som dykket inn i jordas indre" er en roman av meksikanske Sabina Berman.  Boka handler om en autistisk jente som vokser opp hos tanta si.  Dagbladets anmelder beskriver den som eventyrlig og medrivende.

"Gone – forsvunnet" av Michael Grant er anbefalt av forfatter Stephen King.  Hovedpersonen har et godt øye til en smart blondine som heter Astrid.  Astrid har en lillebror med autisme.

"A door to Eli" av Hannah Huber er en engelsk fantasibok i elektronisk format.  Boka handler om en jente som oppdager at sin autistiske bror har overnaturlige evner.

Norske bøker.   Stiftelsen SOR har laget en oversikt over bøker om autisme.  Noen av dem er skrevet av foreldre.

Svenske bøker.  Autism- och Aspergerförbundet i Sverige selger mange bøker om ASD.  Flere av bøkene er skrevet fra pårørendeperspektivet.  Her er noen eksempler:
– "Vad händer med Kalle : en pappa berättar"
– "Jävla jobbigt : hur det kan vara att ha syskon med autism och Aspergers syndrom"
– "En sked för morbror Fred"
– Det räcker inte med kärlek:  En mammas kamp för sin son."

Bøker om familieliv og utviklingshemmede

Pårørendeerfaringer er ganske like, uansett diagnose.  Her er tre nye bøker — og to klassikere.

"Storesøster Astrid" (2011) er skrevet av Norunn Amundsen.  Hun har bakgrunn som både fagperson og pårørende.  Hun skriver bl.a. om hvordan det var å vokse opp med en søster som var annerledes.  Søsteren hadde Down syndrom.

"Skal vi velge livet?" (2011) er skrevet av Kai Zahl, som er grunnleggeren av Dissimilis og far til en voksen sønn med utviklingshemning.

"Doktoren kunne ikke reparere meg" (2010) er "en bok om sykdom og funksjonsnedsettelse og hvordan vi kan hjelpe."  Forfatteren, Christina Renlund, er en svensk psykolog og hun forteller om familier hun har jobbet med.  Se side 38 i linken.

Foreldrepoesi (1979) er en klassisk bok skrevet av Barbro Sætersdal.  Sætersdal, som døde i 2002, var professor i spesialpedagogikk og hadde en sønn med utviklingshemning.  Hun skrev ærlige og vakre dikt om følelser og opplevelser som mange foreldre kvier seg for å prate åpent om.

Øyeblikk med kasus (2003) beskrives som "rørende trist og hylende morsom."  Den er skrevet om Synnøve M. Sydnes, som er mor til en gutt med Down syndrom og jobber som rådgiver i Statped.  Sydnes skrev også et personlig og velformulert innlegg om slitne foreldre som kjemper for sine barns rettigheter.   Se "Tigermor og Riksrevisjonen" (på side 38).

Ser du ikke noe her som frister?

Vi har samlet mange andre boktips i kunnskapsbanken til fylkeslaget. Gå til oversikten.