Tips om eksterne fritidstilbud

Det er ikke alltid lett å finne et fritidstilbud som passer til personer med ASD. Noen kommuner har lite å tilby utover støttekontakt og ledsagerbevis, og derfor må man utvide horisonten litt. I denne artikkelen kan du lett få oversikt over tilbud rundt omrkring i Akershus.

Husk at lista er kun til informasjon og er ikke en anbefaling.  Lista er heller ikke uttømmende – send en epost til akershus@autismeforeningen.no hvis du har tips til oss.

Kommunale brosjyrer
Følgende kommuner har flere spennende tilbud og har samlet informasjonen om tilbudene i en brosjyre eller nettside:  AskerBærum (se også lista utarbeidet av Haug spesialskole i Bærum), LørenskogOppegård og Ås (voksne). Send oss gjerne tips om andre kommunale brosjyrer.

Oversikt over tilrettelagte idrettstilbud i fylket
Akershus idrettskrets har laget en oversikt over tilrettelagte idrettstilbud. Vårt neste punkt («Alfabetisk liste») inneholder også noen idrettstilbud. Se også oversikten til Oslo idrettskrets.
Tips: Noen tilbud heter «unified lag.» Det betyr vanligvis at laget har spillere av begge kjønn og i alle aldre (fra 13 år og oppover).

Alfabetisk liste
Her er en alfabetisk liste over faste fritidstilbud som kan være av interesse.  Engangsarrangementer (f.eks. teaterstykker og aktivitetsdager for funksjonshemmede) legges ut i fylkeslagets kalender.
Aktiv på dagtid. Asker, Aurskog-Høland, Bærum, Fet, Frogn, Nesodden, Oppegård, Skedsmo, Ski, Sørum og Ås tilbyr «Aktiv på dagtid.»  Målgruppa er personer mellom 18 og 67 år som mottar en eller annen form for trygd eller sosial stønad, men ikke de som har gått av med vanlig pensjon. Timeplanene og aktivitetstypene varierer fra kommune til kommune, f.eks. golf i Drøbak i Frogn kommune.
Bjørg Gretes danseskole (Oslo Vest). Kurstilbudene er åpent for alle typer nedsatt funksjonsevne, som kan «klare seg selv.» I timene trener de kroppskoordinasjon og rytme, kombinert med åpen glede og masse moro. Kjent fra «Tangerudbakken» på TV-Norge.
Calypso (Jessheim) er en fritidsklubb for unge og voksne funksjonshemmede. Klubben er åpen annenhver tirsdagkveld og tilbyr diverse aktiviteter som musikk, dans, bingo mm. Åpen kafé med salg av vafler osv. Fri entré.
Enkeljympa (Asker, Sandvika, Oslo, Oppegård, Kongsberg, Ås og Skedsmo) er et treningstilbud for utviklingshemmede gjennom Friskis og Svettis. Tv-programmet «God morgen, Norge» lagde en videoreportasje om Enkeljympa.
Flipper svømmeklubb for funksjonshemmede (Oslo) har et nytt tilbud til barn med utviklingshemning/autisme.
Folkeuniversitetet (Oslo) tilbyr diverse kurs for ungdommer og voksne med utviklingshemning – hverdagsmatte, data, musikk, kunst osv.
Freestyle IL (Oslo) tilbyr trening for barn/unge med usynlige funksjonsnedsettelser på mandager og onsdager.
Fritidsklubb for funksjonshemmede (Jessheim). Målgruppa er unge og voksne funksjonshemmede. Klubben er åpen annenhver tirsdagkveld og tilbyr diverse aktiviteter som musikk, dans, bingo mm. Åpen kafé med salg av vafler osv. Fri entré.
Hammer Turn (Lørenskog) har en tilrettelagt gruppe.
Jolly Friday (Skjetten) er en fest- og møteplass for ungdommer i omtrentlig alder 13-23+ som synes det er greit med litt tilrettelegging og mye moro.
Kolsås klatreklubb (Oslo) tilbyr klatring for handikappede.
Kreativ fritid (Asker) har diverse grupper rettet mot personer med Asperger syndrom (10-14 år, 14-18 år og 18+).
Kulturkaféen (Løvenstad i Rælingen) er et uforpliktende tilbud til utviklingshemmede over 18 år som bor i Lørenskog, Skedsmo eller Rælingen.  Hver uke tilbyr de en aktivitet, f.eks. diskotek, kreativt verksted, eller turer og utflukter.
Musikkterapi (Oslo) Oslo musikk- og kulturskole tilbyr musikkterapi og musikkundervisning til skolebarn, ungdommer og voksne med særskilte behov.  Velg mellom enetimer og gruppetimer.
NERO (Nedre Romerike) har diverse tilrettelagt idrettstilbud til både barn og voksne.  Mange medlemmer er fra Skedsmo, Rælingen, Lørenskog og Fet, men de tar gjerne imot folk fra andre kommuner som ønsker å bli medlem.
Nesodden judoklubb (Nesodden). Klubben er kjent for sin kompetanse innenfor idrettsutøvere med nedsatt funksjonsevne eller utviklingshemning.
Non Stop (Årnes) er en tilrettelagt fritidsklubb som er åpen på mandager.
Den norske turistforening (Bærum, Lier) tilbyr tilrettelagt friluftsliv for utviklingshemmede og deres støttepersoner.
Opplærings- og aktivitetssenteret (Nesodden) har et dagtilbud til brukere over 20 år.
Oslo funkispark (Tryvann).  Dette er en helårlig møteplass for personer med nedsatt funksjonsevne.
PirayaSwim svømmeskole (Furuset og Ammerudhjemmet i Oslo) tilbyr svømmekurs i mindre grupper. De har erfaring med barn med tilretteleggingsbehov, bl.a. ulike grader av autisme.
Rustad Allsport (Oslo) meldte i 2011 at de bruker en spesialpedagog.
Skedsmo kommune [ny link kommer straks].   Brosjyren på 11 sider gir oversikt over tilrettelagte kultur- og fritidstilbud i kommunen, med bl.a. jentegruppe, idrettstilbud, disco og masse andre spennende tilbud.  10 år og oppover.
Stabekk turnforening har flere tilbud til funksjonshemmede barn, også på lørdager.
Stall Nordstjerna (Fjerdingby) har ridetilbud til barn med særskilte behov.  Flere ridetilbud finner du her. De har også et gruppetilbud gjennom støttekontaktordningen i Rælingen kommune.
Strømmen Unified (Strømmen) er et fotballag for ungdommer med nedsatt funksjonsevne (gutter og jenter på ca. 13 år og oppover).
Studio Step Up (Oslo) tilbyr søndagskurs for barn med spesielle behov fra 4 til 7 år og utviklingshemmede fra 8 til 15 år.
Sørumsand idrettsforening HU Håndball er et tilbud til unge med ulike utviklingshemninger. De legger vekt på å ha det gøy og være i fysisk aktivitet (med og uten ball).
Tilrettelagt fritid Bærum. I 2015 startet de en turgruppe for voksne med utfordrninger knyttet til psykisk helse. Deltakere må bo i Bærum. De har også andre tilbud.

Vanlige tilbud som kan være av interesse
Følgende tilbud er ikke spesielt rettet mot personer med funksjonsutfordringer.  Vi nevner dem her fordi de handler om interesser som er forholdsvis vanlige hos personer med ASD.
Barnas røde kors er et tilbud i Skedsmo, Rælingen og Eidsvoll/Hurdal (pr. 2014).  Det kan være et godt alternativ til fotball og korps — «Man trenger ikke betale for dyrt sportsutstyr, eller være musikalsk,» sier Røde kors.
Brikkelauget er en forening for voksne LEGO-entusiaster.
Tidsreiser er en kulturbedrift som har arrangert eventyrspill på Ekeberg. Meld deg på epostlista (menyen til høyre her), så får du tilsendt informasjon om kommende arrangementer.
Forskerfabrikken arrangerer kurs i både Follo, Romerike og Asker/Bærum.  Målgruppa er barn fra 2.-7. klasse. De tilbyr også kurs i Oslo.
Geocaching er en høyteknologsk skattejakt, et spill som spilles over hele verden av mennesker som liker spenning og som er utstyrt med en GPS. Geocaching gjør familieturer mer spennende, men man kan også bli kjent med andre geocachere og etablere grupper.
Kameraklubber finnes i bl.a. Asker/Bærum og Nes.
Legoklubben (Rælingen). Her skal barn og foreldre få spise sammen, høre på bibelfortellinger sammen og bygge lego sammen. Dette skal bli moro for både jenter og gutter, store og små.
Lær kidsa koding (minst 9 kommuner i Akershus). Kodeklubben er et fritidstilbud der barn og ungdommer leker og lærer med dataprogrammering.
Sfinx barnefilmklubb arrangerer filmvisning på Lillestrøm første lørdag i måneden.  De velger filmer som ikke går på kino til vanlig.

Tips:  Flere tilbud finner du i artikkelen «Plan for en meningsfull fritid«.