Nyhetsbrev februar 2013

vinterlandskap med tekst "god vinterferie"
God vinterferie til alle våre lesere!

Har dere sett den siste utgaven av medlemsbladet «Autisme i dag»? Bladet har forandret form og uttrykk, og redaksjonen setter pris på tilbakemeldinger og innspill. Hvis du ikke har fått bladet, har du enten ikke sendt melding om adresseendring eller ikke betalt medlemskontingenten. Sjekk medlemsfordelene.

Artikkelen «Frykt og vennskap» på side 9 i bladet er definitivt verdt å lese. Den er skrevet av Brageprisvinneren Lars Amund Vaage, som har en datter med autisme. Her kommer et lite sitat om tiden etter datteren Gunhild fikk diagnosen:

«Eg var nærmest i panikk på denne tida, full av bekymringar for Gunhild og mørke tankar om meg sjølv. Det eg møtte frå fagleg hald var godt meint og tildels også godt arbeid, men det var ingen som greidde hjelpa oss med alt det me foreldre arbeidde med, i sjela. Ingen greidde å ta innover seg korleis det ikkje berre var Gunhild, men også mor og far som trong hjelp.»

Hvis du også er full av bekymringer og trenger hjelp, håper vi at du vil ta kontakt med oss på akershus@autismeforeningen.no eller ringe én av foreldregruppene våre. Se kalenderen nedenfor for en oversikt over kommende foreldregruppetreff.

telefonRing og få hjelp – Ressursgruppen for mennesker med Asperger syndrom

I anledning Dr. Hans Aspergers fødselsdag (18. februar 1906) tipser vi om foreningens flotte tilbud til personer med Asperger syndrom, deres pårørende og andre interesserte.

Foreningens Ressursgruppe består av fire voksne med Asperger syndrom (både menn og kvinner). De fungerer som talerør til foreningens ledelse, og de tar imot henvendelser fra:
– personer med Asperger som vil snakke med noen i samme situasjon.
– personer med spørsmål om hvordan det kan være å leve med diagnosen o.l.

Kontaktinformasjon og ofte stilte spørsmål finner du her

kunnskap.gifNytt i kunnskapsbanken

«Selvstendige jenter med ASD.» I anledning kvinnedagen 8. mars presenterer vi denne artikkelen, som inneholder både generell informasjon om jenter med ASD og inspirerende historier. Du får høre om mange flotte jenter med ASD, med et aldersspenn fra 4 til 50 år. Hvordan jobber de med å bli mer selvstendig? Hva har de oppnådd som voksne? Les artikkelen og del videre!

«Viktig å vite om Asperger syndrom.» I denne artikkelen har vi skrevet kort om individuelle forskjeller, oppfølging på skolen og livet som voksen. Vi har også tatt med tips om håndbøker, hefter og artikler om Asperger syndrom.

«Selvskading og selvskadende atferd» og «Bøker og filmer om selvskading.» Verdensdagen mot selvskading er 1. mars. Disse to artiklene fra 2012 er nå oppdatert med et par nye linker:
– DVDen «Tause skrik»
–
en refleksjonshefte fra Asker kommune

– et foredrag om en jente med udiagnostisert ASD som drev med selvskading.

sm__nytt.gif

Smånytt

Statpedkurs om elever med autisme/Asperger. Kurset gir en innføring i autismespekterdiagnoser og hvordan best legge til rette for opplæring og sosial læring for elevgruppen. Kurset går over to dager, men det er mulig å melde seg på kun én av dagene. Boka «Autisme og pedagogikk» er inkludert i prisen. Les mer om kurset her.

Sommerseminaret. Årets sommerseminar arrangeres av Autismeforeningen i uke 26 og igjen i uke 2
7 på Gudbrandsdal leirskole på Fagerhøi (Sør Fron kommune i Oppland). Mer informasjon og søknadsskjemaet finner du her og på side 26-28 i Autisme i dag 1/2013. Obs! Søknadsfristen er 30. mars 2013.

Taleteknologi til småbarn. Delta på kurs om Pegasus og bli med i trekningen av bokpakker som du kan donere til en barnehage. Les mer her.

Aspergergrupper i Asker. Asker kommune inviterer til deltakelse i «Kreativ mediegruppe» og «Kreativ temagruppe.» Målgruppa er personer fra 18-35 år som har Asperger syndrom og bor i Asker. Les mer her.

Asperger på svensk tv. Patrick Rochling er en svensk tegneserieskaper som har Asperger syndrom. Se en dokumentarfilm om ham på SVT2 21.-24. februar og på SVT24 23. februar. Serieheftene hans kan kjøpes på cdon.com eller andre nettbutikker.

Sommerjobb til søsken? Som søsken til et barn med autisme/Asperger, har du kanskje mer erfaring med omsorgsoppgaver og er mer tolerant og ansvarsbevisst enn dine jevnaldrende. Alt dette kan være en fordel på jobb, f.eks. som hjelper på sommerens Frambuleir. Du må være over 18 år. Søknadsfristen er 8. mars. Les mer her.

Videreutdanning.  Du som er lærer kan søke videreutdanning – enten en plass gjennom «Kompetanse for kvalitet» eller andre tilbud ved universiteter og høgskoler. Fylkeslaget har samlet tips om studietilbud som kan være relevante for deg som har en elev med autisme/Asperger. Hvis søknaden din blir prioritert av kommunen/fylket og du får plass, betaler du ingenting av egen lomme, men den totale arbeids-belastningen din kan bli litt større selv om du frigjøres fra deler av din stilling. Søknadsfristen er 15. mars, og plassene fordeles av Utdanningsdirektoratet innen 31. mai. Les mer på side 26-27 her

NAV-nyhet. «Nå ringer man ikke lenger sitt lokale kontor, men et felles kontaktsenter på telefonnummer 55 55 33 33. Hvis man ikke får svar på det man lurer på i løpet av den første samtalen, lover NAV at en saksbehandler skal ringe tilbake innen 48 timer,» skriver VG. Tre tips fra oss i fylkeslaget:

1) Ha fødselsnummeret klart.

2) Husk at kontaktsenteret ikke kan kreve at du oppgir sensitiv, taushetsbelagt informasjon som er ment å være noe mellom deg og din lokale saksbehandler.

3) Hvis du har dårlige erfaringer med kontaktsenteret eller med andre tjenester i NAV, gå til FFOs nettportal. Der kan du skrive anonyme tilbakemeldinger om NAV som FFO kan bruke i sitt interesse-politiske arbeid.

P.S. Gikk du glipp av viktige nyheter i januarutgaven? Les dem her.

kalender.jpgKalender

27.02.13 Foreldregruppetreff (Ski)
28.02.13 Betalingsfrist, medlemskontingent. Les mer her
12.03.13 Foreldregruppetreff (Sandvika)
20.03.13 Foreldregruppetreff (Lillestrøm)
30.03.13 Søknadsfrist, sommerseminaret (Gudbrandsdal leirskole i Oppland)
27.04.13 Klatring for ungdommer/voksne (Oslo)

Tips: Interessert i eksterne kurs og fritidstilbud? Da bør du ta en titt på kurs- og aktivitetsoversikten på nettsiden vår. Du kan også sjekke artikkelen vår om faste fritidstilbud.