10 tips til et godt skoleår

Velkommen til et nytt skoleår. Vi håper at alle har hatt en fin sommerferie og er klare for en ny innsats. Her kan du lese vår oppskrift for et vellykket skoleår for elever med autisme eller Asperger syndrom.
1. Lytt til hverandre og finn løsninger sammen.
Hjem-skole samarbeid er viktig for å danne et felles og helhetlig bilde av elevens styrker og utfordringer. Her finner du en rask oversikt over hva den enkelte kan gjøre for å bidra til et godt samarbeid.
2. Sats på kartlegging.
De fleste skoler er flinke til å kartlegge faglig nivå, men hva med selvstendighet, stresskilder og sosiale ferdigheter? «Kartlegging i 6 viktig områder» inneholder linker til skjemaer som er både gratis og lette å bruke.
3. Ta sensoriske vansker på alvor.
Elever med autisme/Asperger har ofte overfølsom hørsel og andre sensoriske vansker. Klikk på filmene og
simulatorene i «Prøv å gå en mil i mine sko» og opplev selv hvordan utfordrende diverse situasjoner kan være.
4. Pass på at eleven ikke stikker av.
Barn som stikker av kan raskt befinne seg i fare, særlig hvis de mangler svømme- og trafikkferdigheter. Både tilsyn, sikkerhetstiltak og trening/opplæring er viktige. Les mer i «Personer som stikker av
5. Ta tidlig tak i skolevegring.
Skolevegring oppstår ofte etter sommerferie, og situasjonen er vond og frustrerende for både eleven og foreldrene. Les mer i «Skolevegring – kartlegging og tiltak
6. Gi eleven en god start på dagen.
Skoledagen kan være ødelagt før den starter hvis skoleveien, SFO og/eller garderoben ikke er godt nok tilrettelagt. Husk at elevens rett til et godt psykososiale miljø også gjelder i disse situasjonene. Og husk at elever med nedsatt funksjonsevne har rett til nødvendig skyss uansett avstand mellom hjemmet og skolen – gratis. Les mer om skoleskyss her.
7. Si ja til interessene.
Visste du at interesser er «en potensiell kongevei til motivasjon, trivsel, utdanning og et mulig fremtidig yrke»? Her kan du lese hvordan interesser kan brukes på skolen.
8. Oppdag fordelene med nettbrett og PC.
Nettbrett har blitt kalt for «et pedagogisk kinderegg«, og vanlig PC er også en nyttig hjelpemiddel. Har du hørt at elever med lese- og skrivevansker kan søke tilskudd til bærbar eller stasjoner PC fra Hjelpemiddelsentralen? Les mer om tilskuddet her.
9. Bidra til vennskap og et inkluderende miljø.
Antimobbeprogrammer er vel og bra, men hva mer kan skoler og foreldre gjøre? Tips finner du i artikkelen
«Voksne skaper vennskap
10. Sats på kompetansebygging.
Kompetansebygging koster lite men betyr veldig mye. Fylkeslagets nyhetsbrev er gratis. Å låne bøker er også gratis, og mindre biblioteker kan få tak i bøker om autismerelaterte temaer via fjernlån. Statped tilbyr gratis
veiledning og andre tjenester. Og kursdeltakelse er rimeligere enn du tror (f.eks. maks kr. 500 i kursavgift
Nordvoll skole og autismesenter i Oslo). Se kursoversiktene i kalenderen vår.