Autismeforeningen i Norge takker for muligheten til å komme med våre innspill til statsbudsjettet for 2025.
Autisme er et mangfoldig spekter, noen får diagnosen i tidlige barneår, mens andre først i ungdom eller i voksen alder.
1.Tidlig innsats og tilrettelegging i skolen
God tilrettelegging og forståelse for personer med autismespekterdiagnose (ASD) er avgjørende for god livskvalitet. Tidlig innsats og rett hjelp til rett tid er viktig for å oppleve mestring i hverdagen.
Oppfølging og tilrettelegging varierer fra personlighet, alder, funksjonsnivå og livssituasjon. Målet med tilrettelegging er å bidra til selvstendighet, trygghet, mestring, mulighet til å påvirke og fungere i sitt eget liv.
Hjelpen må være tilpasset den enkelte ut fra ens styrker, ønsker og interesser. Det er også viktig å huske at personer med autisme utvikler seg og forandrer seg på lik linje som andre, slik at tilretteleggingen må evalueres og skreddersys ut fra behov og livsfaser. Mange opplever likevel at utredning og tilrettelegging forsinkes, vi frykter en enda større økning i vente å se holdning på grunn av trange kommunebudsjett..
Årets statsbudsjett bærer preg av beskrivelser, men liten evne eller vilje til å høre på elevenes erfaringer, som tilsier at det er behov for en betydelig økning i midler øremerket til tidlig innsats i barnehager og skoler. Dette inkluderer både spesialpedagogisk bistand og kompetanseheving for lærere og barnehagepersonell, slik at tidlige utfordringer kan identifiseres og følges opp raskt.
2. Ufrivillig skolefravær
Elever med autisme opplever ofte ikke å bli møtt på en god måte i skolen. Fellestrekket for mange elever med ufrivillig skolefravær er at de engster seg så mye for å gå på skolen at de ikke klarer å gå, til tross for at de har lyst.
Omtrent 40 prosent av elevene som opplever ufrivillig skolefravær har nevroutviklingstilstand. 60 prosent av elevene strever med det faglige arbeidet på skolen. Det betyr at de ikke får tilpasset opplæring, som de har rett til.
Skolebyggene har ofte mangler rundt universelt utforming, for våre medlemmer handler det om for store skolebygg, manglende muligheter til å følge ordinær undervisning ifra stillerom, og i det hele tatt bygg dere det ikke er tatt hensyn til elever som strever med sensoriske inntrykk som lyd, lys og synsinntrykk.
Vi opplever en økning i henvendelser fra medlemmene våre som forteller at det ikke er en plan på hvordan elevene skal kunne komme tilbake på skolen og det er ikke en plan for å ha fokus på å forebygge.
Vi er bekymret nå i en tid med både skolenedleggelser og kommunale innstramminger, dette går utover elever som trenger trygge rammer rundt skolen mest.
Vi ber derfor om øremerkede midler til individuell tilrettelegging, økt lærertetthet, universelt utformede skoler, med søkelys på sensorisk skjerming, samt styrket spesialpedagogisk kompetanse.
Det er viktig at skolen er i stand til å gi disse elevene en trygg og meningsfull skolehverdag
3. Kompetanseheving for lærere og skolepersonell
Manglende kunnskap om autismespekterdiagnoser er en gjennomgående utfordring i skolen, og i laget rundt eleven.
Vi anbefaler at opplæring om ASD blir obligatorisk for ansatte i PPT, pedagoger, lærere og skoleledere, samt at det tilbys etterutdanning i spesialpedagogikk med søkelys på Autisme. Dette vil styrke skolens evne til å møte elevenes behov og sikre at lærerne har de verktøyene de trenger for å inkludere alle elever i undervisningen.
4. Sosial inkludering og skolemiljø
Elever med ASD møter ofte utfordringer med sosial deltakelse, noe som kan føre til utenforskap og mobbing. Vi ber om støtte til tiltak som fremmer sosial inkludering og styrker sosial kompetanse, både for elever med ASD og deres medelever. Et inkluderende skolemiljø er essensielt for både trivsel og læring for alle elevene.
Takk for oss.