Vi inviterer til Autistisk Pride; Stolt Autistisk Identitet!

18. jun 2023
Utløpt!
12:00 - 18:00

Endelig har vi den store gleden av å invitere til Norges aller første feiring av Autistisk Pride; Stolt Autistisk Identitet!

Autistisk Pride ble første gang feiret i Brasil i 2005, og utviklet seg raskt til å bli en global event som feires 18. juni verden over. Etter hva vi kjenner til er dette første gang dagen markeres i Norge. Det er derfor med ekstra stor stolthet og glede at vi inviterer store og små, autister, familier, støttespillere, medlemmer og ikke-medlemmer til en historisk feiring av Autistisk Pride; Stolt Autistisk Identitet sammen med oss på Kalnes videregående skole i Sarpsborg søndag 18. juni!

Denne dagen handler om å feire gleder, styrker og stolthet, og frihet til å være seg selv uten skam og stigma. Dagen handler om autisme i et nevromangfoldsperspektiv; Altså det at det finnes mange ulike men likeverdige måter å være menneske på, og at alle måter å tenke, lære, fungere og eksistere på er like riktige og like mye verdt.

Vi lover både underholdning og aktiviteter som passer for både store og små. Inviter venner og familie og hold av dagen!
Mer informasjon og nøyaktig tidspunkt kommer snart.

Og er du selv autistisk og ønsker å bidra til å markere autistisk stolthet, eller kjenner noen som kanskje kunne tenke seg det, så ikke nøl med å ta kontakt! Vi ønsker å gi plass til mange bidrag denne dagen. Både kunstneriske bidrag og andre initiativer er velkomment.

Hilsen
Styret i Autismeforeningen i Østfold

PROGRAM

På scena
12.00 Åpningstaler og praktisk info
12.30 Workshop: Glede og glimmer
13.30 Hilsningstaler
14.00 Open mic: Del av dine lidenskaper
15.00 Workshop: Stimming (i idrettshallen)
16.00 Konsert: Josefine Luna

Utenom scena
Kunsthjørne 13.00 – 17.00
Kafé 12.00 – 17.00
(Grillen er tent 12.00 – 17.00 *AVLYST grunnet forbud)
Kubb 12.00 – 17.00
Rebusløype 12.15 – 18.00
Utendørsleker 12.00 – 18.00
Stillerom og hvileplass 12.00 – 18.00

Om programpunktene

Åpningstaler og praktisk info
Tale av lokallagsleder for Autismeforeningen i Østfold, Titti Aarnes.
Tale av fylkesvaraordfører, Camilla Sørensen Eidsvold.
Litt praktisk info om dagen.

Workshop: Glede og glimmer
Kine Soleng snakker om glede og glimmer. Vi lager en plakat sammen, med tekst, tegninger og bilder av hva som vekker sprudlende glede i oss. Ta gjerne med fotografier hjemmefra, av det som gleder deg, til å lime på plakaten.

Hilsningstaler
Visning av hilsningstaler på video fra kjente, autistiske ressurspersoner rundt omkring i verden.

Open mic: Del av dine lidenskaper
Lidenskaper og interesser er verdifullt, og ingen interesser er feil. Her kan du dele det DU brenner for. Elsker du hester, D&D, minecraft, hekkplanter, radiatorer, eller noe helt annet? Vi vil høre om det. Kanskje er det slik du finner dem som deler din interesse? Kanskje du vil synge for oss, vise frem noe du har laget, lese et dikt? Det vil vi gjerne høre/se.
(Hets og innhold som rakker ned på andre er det eneste som ikke er velkomment. F.eks. rasisme, sexisme, ableisme osv. )

Workshop: Stimming
Lær om hva stimming er, og bli med og test ut ulike former for stimming og sanseopplevelser sammen. Har du et stimmeverktøy/sensorisk hjelpemiddel du vil vise/tipse andre om, så ta det gjerne med. Denne workshoppen holdes i idrettshallen, slik at scenen kan klargjøres for konsert.

Konsert: Josefine Luna
Konsert med Josefine Luna. Vil du vite på forhånd hva slags musikk det blir, kan du høre dem her: https://open.spotify.com/artist/1JOdTDdRCkEseHvYX4u9Hx?si=2x3i0o0cS7SSaFSMyHd5CQ

Kunsthjørne
Bli med og male og utforske din indre kunstner med kunstner Charlotte Nordlund. Er du ikke så interessert i det som pågår på scenen, eller trenger et lite avbrekk, er dette en flott anledning til litt kreativ utfoldelse. Du kan komme og gå underveis, og behøver ikke å være med fra begynnelse til slutt for å delta.

Kafé
Salg av vafler, kaffe, brus og saft. Inntektene går til å dekke deler av kostnadene av arrangementet.

(* AVLYST grunnet forbud – Grillen er tent
Ønsker du å få med deg hele arrangementet kan det være lurt å få i seg litt mer enn bare vafler. Ta gjerne med deg grillmat og noe å sitte på. Vi sørger for en tent grill. (Ved allergi eller veganisme, vær obs på at grillen vil være åpne for all slags mat)
)

Kubb
Ønsker du å bli kjent med andre gjennom spill og lek? Vi setter opp to kubb-baner til gratis bruk.

Rebusløype
Lyst til å teste ut kunnskapen din? Rebusløypa passer for både store og små. Ta den alene, eller sammen som et lag.

Utendørsleker
Tradisjonelle utendørsleker som potetløp og hesteskokast. Deltagelse premieres så langt premie-beholdningen rekker.

Stillerom og hvileplass
Trenger du et avbrekk fra folk og inntrykk, kan du benytte deg av stillerommet (innendørs) eller hvileplassen (utendørs i skyggen). Her er det ikke lov å prate, drive aktivitet eller spille av lyd. På hvileplassen vil det være et par hengekøyer og pledd tilgjengelig.

Annen info

• Arrangementet er åpent for alle, og deltagelse er gratis!
  • Blir dagen for lang for deg er det mulig å komme og gå underveis.
  • Prinsesse eller superhelt, joggebukse, sommerkjole, smoking, eller noe helt annet. Kle deg i det som gjør at du føler deg fantastisk!
  • Ta hensyn til egne behov. Ta med skjermingsverktøy (f.eks. hodetelefoner, ørepropper, solbriller osv.) og stimmeverktøy (f.eks. fidget, såpebobler, DS osv) etter eget behov.
  • Synes du det kan være vanskelig å snakke med fremmede? Vi har snakke-armbånd til utlån. Armbåndene kan vendes, og har en rød ikke-snakke-side, og en grønn snakke-side, slik at det kan vendes rundt til den siden som passer i øyeblikket, og vises frem ved behov.
  • Vi har invitert noen bedrifter til å holde stand/salgsboder, og avventer bekreftelse. Informasjonen oppdateres etter hvert som eventuelle stands er bekreftet.
  • Det er stor parkeringsplass på området, og mulighet for elbillading.
  • Bussrute 13 fra Sarpsborg stopper like utenfor. Busstoppet heter Kalnessletta. Det er også mulig å ta buss til Østfold Sykehus Kalnes og gå derifra. Da går du langs Sandtangen på baksiden, 15-20 minutter.

* Pga økt risiko for terrengbrann vil ikke grillen bli tent denne dagen. Dette i samråd med brann-og feiervesenet i Sarpsborg.
Cafeen selger vafler og varm og kald drikke.
Ta gjerne med matpakke eller annen niste, det er flotte områder for en piknik der.