Tilpassede ridetilbud

Å sitte på hesteryggen gir fin trening i balanse, koordinasjon og styrke. Rytteren lærer også å konsentrere seg, vise omsorg og å samarbeide med hesten. Fordelene er mange, uansett om man velger terapiridning sammen med en fysioterapeut, eller et ridetilbud som er tilpasset målpersonens premisser.

I denne artikkelen finner du informasjon om ridning og ASD, samt tips om ridetilbud som kan være relevante for våre lesere.  Linkene er kun til informasjon og er ikke en anbefaling, verken av produktene/ridetilbudene eller de kommersielle nettsidene som vi linker til.

Ridning og ASD

«Hestene betyr alt for meg,» skrev ‘Linda,’ en jente med Asperger.  «Jeg trenger hestene for å klare å slappe av. Når jeg er med dem er jeg rolig og jeg føler jeg faktisk klarer noe. De gir meg selvtillit, de gir meg mot og de gjør livet mitt så mye lysere. De hjelper meg når jeg har nedturer og de trøster meg når jeg er lei. De forstår meg, og godtar at jeg er den jeg er.»  Les resten av blogginnlegget her (flere innlegg finner du i bloggarkivet i menyen til venstre).

Den positive effekten som ‘Linda’ beskriver er bekreftet av forskning.  Bass, Duchowny og Llabe (2009) undersøkte effekten av hesteridning på barn med autisme.  De fant bl.a. at barna ble mer avslappet, oppmerksomme og mer motivert for sosialt samspill. Effekten er trolig størst hvis barnet har hest som særinteresse.  Les mer i Nils Kalands artikkel om interesser (ridning er omtalt under «Motvekt mot stress og angst»).

Det kan også oppstå en helt spesielt bånd mellom hesten og barnet med autisme, noe som inspirerte både en norsk bildeserie, boken «Hestegutten» og DVDen «The Horse Boy.»

Rideterapi for unge med ASD ble også visst i realityprogrammet «Millionær i forkledning.»  I sesong 2, episode 5 får et autismesenter i Texas besøk av et koselig ektepar (Gary og Diane Heavin).  Senteret er glad for å få frivillig hjelp, og ekteparet drar bl.a. på rideterapi sammen med brukerne.  Ingen vet at ekteparet egentlig er millionærer, og at de vurderer å gi senteret en kjempegave.  Innslaget er i to deler og starter henholdsvis 12:47 og 27:10 minutter ut i sendingen. Biten om terapiridning er i del 2. Episoden er ikke lenger tilgjengelig på nettet.

Hva er terapiridning?

Terapiridning utøves kun av spesialutdannede fysioterapeuter. Det er hestens rytmiske bevegelser som er grunnlaget i behandlingen.  Hesten er ofte spesialtrent til å være «terapeut.»  Du kan lese mer om terapiridning på nettsidene til Norsk fysioterapeutforbund

Du kan også se en kortfilm om terapiridning på Alna ridesenter i Oslo.  Filmen fokuserer på barn med revmatisme, men terapiridning egner seg for mange andre diagnosegrupper.

Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) gir bidrag til terapiridning hos fysioterapeut når visse vilkår er oppfylt.  Les mer her.

Terapiridning og tilrettelagt tilbud i Akershus

I følge Norsk fysioterapeutforbund er det 9 fysioterapeuter i Akershus som tilbyr terapiridning. Databasen kan kanskje være mangelfull (for noen år siden oppdaget vi at Sørum fritidsgård i Lillestrøm kommune ikke sto på lista, selv om man kunne lese om terapiridning på gårdens nettside).

Vi har ikke oversikt over tilbudene i Akershus pr. 2020. Dere kan selv undersøke om følgende fortsatt er i drift (sakset fra vår tidligere artikkel om tilpassede ridetilbud).

I følge Asker kommune har Vestre Kjenner aktivitetsgård (VKAG) et ridetilbud til barn/unge med ADHD, Asperger eller Tourette. De har også et arbeids- og dagtilbud til voksne utviklingshemmede. Se også Asker kommunes aktivitetskalender for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Fem rideklubber i Akershus har et tilbud til funksjonshemmede, i følge Akershus idrettskrets: Asker Rideklubb, Dikemark ride og fritidsklubb, Tanum rideskole, Søndre Nesodden kjøre og rideklubb (nytt navn: Hasle Hestesportsklubb) og Nes rideklubb. Fylkeslaget er ikke kjent med hvorvidt disse rideklubbene har erfaring med personer med autisme/Asperger.

Stall Nordstjerna i Rælingen skrev følgende til fylkeslaget:  «Vi har tilbud til barn med spesielle behov. Vi kan lage et eget kurs med ekstra tilpasset behov om ønskelig.»  Noen barn starter med terapiridning men integreres i et vanlig ridekurs på sikt.

Hesteriet Seabiscuit på Nes drives bl.a. av en spesialpedagog.  Hun har fått Extramidler til å gi et alternativ vgs. tilbud, men hun tar også imot grunnskoleelever som trenger et løft.

Bråten Stall. Fra januar 2013 kan Bråten Stall i Aurskog-Høland tilby ridning for barn med autisme og/eller andre diagnoser.  De som ønsker det kan få ukentlige timer, men det er også mulig å ri av og til når det passer.  De håper også å få til rideleir for funksjonshemmede med ledsager sommeren 2013.

Flaen Gård Terapiriding. De tilbyr ridefysioterapi 5 dager i uka i 30 uker i året. De har også som et utplasseringstilbud for skoleelever som trenger det og vinter- og sommer aktiviteter i samarbeid med FABU/Ullensaker kommune.

Tilbud i Oslo

Terapiridning tilbys også i Oslo. Vi har ikke oversikt over tilbudene i Oslo pr. 2020. Dere kan selv undersøke hva Alna ridesenter og EKT rideskole har å tilby. Sissel Thorson Falch ved EKT rideskole skrev en bok om temaet: «Terapiridning. Hesten — den firbente fysioterapeut

Ferietilbud

Vi har ikke oversikt over ferietilbudene i Norge pr. 2020. Dere kan selv undersøke om følgende steder fortsatt har noe å tilby:

Botrening for hesteglade unge voksne

Noen folkehøgskoler har tilrettelagte opplæringstilbud med fokus på hest. Vi har ikke en oppdatert oversikt, men vi vet om to skoler som hadde og kanskje fortsatt har et slikt tilbud:

• Risøy folkehøgskole i Aust Agder («Aktiv bo og fritid«).
  • Fjordane folkehøgskule i Nordfjordeid («Bu og fritid med hest)».

Les mer om tilrettelagte tilbud på folkehogskole.no.

Videre lesing:

«Terapiridning hjelper barn med ADHD og autisme» (om forskning)

www.hestoghelse.no (med kurstilbud og nyttige artikler)

«Ridning for alle» (et hefte fra Beitostølen helsesportsenter)

Filmserien «Ridning for alle» (produsert av foreningen Hest og Helse og Beitostølen)

«Fortere frisk med hest» (artikkel fra www.hest.no)

«Mindre stress hos barn som får stelle hest» (artikkel fra 2014)

«Hesten som terapeutikum» (artikkel fra 2012)

«Kommuniserer via hest og iPad» (artikkel fra www.hest.no)

Logg inn