Autismedagen 2018

VELKOMMEN

I anledning FN`s internasjonale Autismedag, ønsker fylkeslaget i Østfold i år å innby alle våre medlemmer med familie til et spennende ettermiddags-arrangement for hele familien.

Tid : Torsdag 5. april kl 17:00-20:00

Sted: Inspiria science-senter på Grålum, Sarpsborg

Vi har leid hele Inspira disse timene, og vi har laget et opplegg som burde kunne passe for de fleste, uansett alder og funksjonsnivå. Omvisning/aktiviteter for barn/ungdom og foredrag om «den autistiske hjernen» for de voksne. Se detaljert program neste side.

Da dette er et kostbart arrangement for foreningen, er vi nødt til å ta en liten egenandel for å delta.

Prisene er sterkt reduserte for alle,men vi ønsker å understreke at det lønner seg å være medlem i foreningen, og gir betalende medlemmer de beste prisene:

Pakkepris voksen    (full pris: 445,-)     Medlem: kr 100,- /ikke-medlem: kr 150,-

Pakkepris 12-16 år (full pris: kr 390,-) Medlem : kr  50,- /ikke-medlem: kr 100,-

Pakkepris 3-12 år   (full pris kr 290,-)  Medlem : kr  50,- /ikke-medlem: kr 100,-

Ledsagere til barn/ungdom/voksen med diagnose; kr 100,-

Med dette håper vi å ha skapt en ramme med opplegg og pris som de fleste vil kunne føle seg bekvemme med.

Vi håper at denne kvelden med en «science-vri» vil være interessant for mange av våre medlemmer uansett alder.

Er du ungdom eller voksen med diagnose, vil dette foredraget kanskje være like interessant for deg som for foreldre.

Bespisningen i etterkant, er et utmerket treffsted for nye bekjentskaper og utveksling av både kunnskap og kontakter, noe som ofte etterspørres av våre medlemmer.

Påmelding gjøres til vår mail-adresse: pamelding.ostfold@autismeforeningen.no

NB!

Påmeldingen må inneholde navn på deltakerne, alder på barna, hvem som har diagnose, om de har med egen ledsager og hvem som er medlem.

Evt allergier er også greit å vite.

Påmeldingsfrist : 23. mars

Betaling til konto: 1503.12.40791

Tidlig påmeldingsfrist grunnet påfølgende påskeferie, og behov for avklaring om det blir nok påmeldte for å kunne arrangere.

Velkommen

• Kl 17:00 : Ankomst Inspira

Velkomst og registrering.

Kaffe,vann og frukt står fremme.

• Plassering av barn/ungdom i passende grupper m.h.t alder og funksjonsnivå.

Egen vert/guide til hver gruppe.

NB! De som behøver 1-til-1-oppfølging uten foreldre til stede må ha med seg egen ledsager (eks. Støttekontakt, besteforelder, eldre søsken etc.)

• Kl 17:30- 18:30 : Barn og ungdom ledes gruppevis rundt til Inspiria`s

mange og interessante utstillinger og aktiviteter.

• Mens barna/ungdommene er opptatt med sitt, tilbys foreldrene/voksne + interesserte ungdommer over 16 år et foredrag i auditoriet om:

« Den autistiske hjernen,- fra en nevrolog sitt perspektiv »

ved overlege Nils Olav Aanonsen fra avd. for voksenhabilitering ved Ullevål universitetssykehus.

• Ca kl 18:30-ca 19:30: Servering av tacobuffet i restauranten til store og små.

NB: Ønsker dere noen annen drikke enn vann, betales dette selv.

Guidene vil ikke lenger være tilgjengelig etter omvisningen, men man er velkommen til å gå rundt i senteret på egenhånd.

Det vil i tillegg til Inspiria`s aktiviteter/utstillinger bli satt frem langbord med LEGO og andre kreative leker i vestibyleområdet på utsiden av restauranten.

Dette ser vi for oss at kan gi en del foreldre et lite «pusterom» og barna et treffsted.

Oppfordrer ellers alle til å benytte anledningen til å snakke med andre familier.