10 bøker skrevet av (eller om) pappaer

Vi presenterer ti bøker som kan være spesielt interessante for fedre.
Boktipsene her er kun til informasjon og inspirasjon.  De er ikke en anbefaling, verken av bøkene eller de kommersielle nettsidene vi linker til.   Det er lurt å sjekke biblioteket i kommunen.  Selv om de ikke har boka du leter etter, kan de likevel prøve å ordne fjernlån fra et annet bibliotek.

Bøkene er i omvendt kronologisk rekkefølge.
«Langt fra stammen» (2013) av Andrew Solomon. Over en periode på ti år intervjuet Solomon over tre hundre familier. Alle hadde et barn som var annerledes enn dem selv på en eller annen måte. Resultatet ble en enestående bok som vant National Book Critics Circle Award for beste sakprosabok i 2012. Boka forteller om familier med funksjonshemmede barn, men også om familier med begavede barn, barn som ble unnfanget i voldtekt og barn som har blitt kriminelle. Cirka 80 sider er viet til familier som har barn med autisme. Ta en titt i boka her.
«Autismens horisont» (2012) av Sara C. Danielsen Nygaard. Boka er en vakker, inspirerende og forseggjort gavebok. Leseren blir med på en reise inn i det autistiske perspektivet, men samtidig lærer om autisme og blir kjent med en gutt og hans far og mor. Boka inneholder nydelige bilder og korte tekster. Boka kan bestilles fra Spiss.
«Syngja» (2012) av Lars Amund Vaage. Forfatteren har en voksen datter med autisme. Fortsatt kan sorgen over hennes språkløse sinn hogge tak, men han kan også overveldes av glede når hun tar imot ham med et smil. I «Syngja» skriver han nakent, direkte og reflektert om å få et barn med autisme. Boka beskrives som en dypt personlig roman om det å leve med en datter med autisme. Les mer i ukeavisen Dag og tid og i Aftenbladet.
«Stort og stygt» (2013) av Olaug Nilssen. Dette er manuset til et populært teaterstykke som handler om et barn som ikke utvikler seg som det skal. Barnefaren og faren i nabohuset er sentrale i stykket. Mange kjenner igjen følelsene i stykket – bekymring, utilstrekkelighet og usikkerhet rundt egne valg. Bla i boka her.
«Hjelp? Veien mot Asperger syndrom» (2010) av Gustav Koi. Forfatteren fikk i en alder av 59 år diagnosen Asperger syndrom, etter å ha lett etter svar og løsninger på sine vansker det meste av sitt voksne liv. Dette er hans selvbiografi. Han deler sine erfaringer som barn og ungdom, og han forteller om hvordan han taklet rollen som arbeidstaker, ektefelle og far. Bestilles fra Spiss forlag.
«Hestegutten» (2010) av Rupert Isaacson. Undertittelen er «En fars kamp for sin autistiske sønn.» Isaacson er reisebokforfatter, men han reiser til de mongolske steppene av helt andre grunner – for å hjelpe sønnen sin med autisme. Gutten er glad i hester, og Isaacson håper at han vil kunne utvikle seg bedre sammen med hestefolket i Mongolia. Og kanskje en mystisk sjaman også kan hjelpe? Det ble også laget en dokumentarfilm om familiens opplevelser. Se traileren her (på engelsk).
«En annerledes barndom» (2008) av Iris Johansson. Faren til Iris Johansson nektet å tro at hun var utviklingshemmet. Han så og forsto henne. Han fikk kontakt med henne, men uten å true henne eller forlange noe i retur. Han jobbet med henne, tålmodig og lenge, og til slutt bestemte hun seg for å komme ut av skallet sitt. Han beskyttet henne mot folk som ble provosert av hennes atferd. I dag veileder hun institusjonsansatte i åtte land. Les mer i «Med sin fars hjälp kom hon ut ur skalet
«Vad händer med Kalle – en pappa berättar» (2008) av Fredrik Hjelm. Boka handlar om forfatterens sønn Kalle.  Hjelm skriver personlig og med stor integritet om sin egne følelser av uro, sorg, fornektelse, kjærlighet og håp.  Les et utsnitt fra boka.
«Kjære Gabriel» (2006) av Halfdan W. Freihow. Boken er et brev fra far til sønn. Sønnen Gabriel har atypisk autisme og AD/HD. Med kjærlighet og undring søker forfatteren å forstå hva som gjør Gabriel annerledes enn andre barn, og å sette ord på sorgen, men også stoltheten og innsikten som knytter seg til sønnens annerledeshet. © DnBB  Den populære boka av Halfdan W. Freihow er også tilgjengelig som lydbok og ebok.  Du kan lese mer om boka og forfatteren i SOR rapportDagbladet og Haugesunds avis.
«Den merkelige hendelsen med hunden den natten» (utgitt på norsk i 2004) av Mark Haddon. Romanen ble kåret til årets bok i England og er populær hos både ungdommer og voksne. Femten år gamle Christopher bor hos pappaen sin og finner naboens hund drept. Han prøver å oppklare mordgåten, akkurat som helten Sherlock Holmes ville ha gjort, men han oppdager flere andre hemmeligheter og ubehageligheter. Er det virkelig sant at mammaen til Christopher er død?
Flere boktips finner du i «Bøker om ASD og familieliv
Tips:  Autismeforeningen har laget et hefte som heter «Autisme og familieliv.» Trykket utgave av heftet koster kr. 50, men nettutgaven er tilgjengelig gratis.

For lokallag