Nyhetsbrev mai 2013

norsk flagg

Snart er det 17. mai. Nasjonaldagen er en glad dag, men den kan også være en svært vanskelig dag for personer med autisme eller Asperger syndrom. Ha realistiske forventninger og se om det hjelper å:
Forstå barnet. Les vår liste over «17. mai typer» og tenk bevisst på personens vansker. Les også «Kom mai du skjønne milde,» skrevet av moren til en jente med Asperger.
Forberede barnetSalabys temasider kan hjelpe barnet lære sangtekster og forstå hvorfor vi feirer nasjonaldagen. Du kan også lage en dagsplan. Her er en dagsplan for 17. mai, med tekst og symboler.
Tilrettelegge for barnet. Kanskje støydempende produkter kan hjelpe?
Snakk med andre rundt barnet. Takket være god hjelp av PPT, kunne mammaen til en gutt med Asperger skape en feiring på barnets premisser og avslutte tidlig uten dårlig samvittighet. Les mer her.

Vi håper det blir en koselig dag for alle våre medlemmer, uansett om dere velger å feire nasjonaldagen hjemme, på ferie i utlandet eller på en mer tradisjonell måte.

telefonRing og få hjelp – Hjelpemiddelsentralen/utprøvingssenteret

NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus disponerer landets største utprøvingssenter for hjelpemidler. Hit kan samarbeidspartnere og brukere komme for å se og prøve et variert utvalg av tekniske hjelpemidler.

Du kan delta på Brukernes dag 30. mai 2013. Du kan også stikke innom en annen dag. Hvis du har behov for veiledning bør du bestille en time og/eller ta med kommunens ergoterapeut.

– Åpningstid: Hverdager kl. 10-15

– Adresse:  Kabelgaten 2 i Oslo. Økern t-banestasjon ligger i nærheten. Besøkende med bil henvises til betalingsparkeringen i Tårngata, bak hjelpemiddelsentralens lager i Kabelgaten. Mer info om parkering her

– Beholdning: manuelle og elektriske rullestoler, hjelpemidler til barn, stoler med oppreisningsfunksjon, personløftere og arbeidsstoler. Det finnes også et lite utvalg av syns- og hørselshjelpemidler, kommunikasjonshjelpemidler og hjelpemidler til kognitiv støtte.

Les mer i Tidsskrift for Norges Handikapforbund Oslo (nr. 1/2012, side 22).

P.S. Har du gått glipp av tidligere innlegg i «Ring og få hjelp»? Les dem i arkivet.

kunnskap.gifNytt i kunnskapsbanken

10 ting du kan gjøre i dag. Du kan hjelp barnet på vei mot selvstendighet, selv om du ikke har all verdens tid.

Støydempende produkter. Her finner du tips til personer med overfølsom hørsel.

– Fylkeslagets boksamling. Trenger du boktips? Her finner du en oversikt over bøkene som vi har i samlingen vår, med linker til innholdsfortegnelsene.

Viktige datoer i fylkeslagets historie. Folk fra Akershus har hatt en stor rolle i Autismeforeningens historie, helt fra oppstarten i 1960-tallet.

– Broren min har autisme. Her finner du vår anmeldelse av en viktig barnebok.

sm__nytt.gif

Smånytt

Autismestudien ved fMRI-gruppen i Bergen.  fMRI-gruppen trenger gutter fra 6 til 13 år med autismespekterdiagnose. Ved å ta bilder av hjernen i en MR-maskin vil forskerne se på anatomi, blodgjennomstrømning og kjemiske sammensetninger av forskjellige deler av hjernen. Barna vil gjøre en enkel oppgave mens de ligger inne i maskinen (de må kunne ligge stille), og oppgaven vil omhandle temaet forutsigbarhet og uforutsigbarhet. I tillegg til MR-undersøkelsene (som tar rundt 40 minutter) vil det bli gjort en evnetest og foreldre/foresatte fyller ut et spørreskjema. Inntil 8.000 kroner i reise- og oppholdsutgifter dekkes. Undersøkelsene kan kun gjøres i Bergen. Vi håper at noen av våre medlemmer vil ta turen dit, da denne studien prøver å kartlegge problemstillinger knyttet til autisme som ikke tidligere har vært undersøkt. Les mer i en brosjyre fra fMRI-gruppen. Gruppen kan kontaktes ved Maiken Brix (maiken.kirkegaard.brix@helse-bergen.no eller tlf. 936 28 389).

Nytt treningstilbud i Nedre Romerike. Friskis og Svettis Nedre Romerike håper å kunne tilby Enkeljympa (tilrettelagt trening) fra høsten 2013. De ønsker frivillige i støtteapparatet rundt målgruppa, som kan forsterke trenerteamet. Interesssert? Ta kontakt med Tone Lyrstad (nedreromerike@friskissvettis.no eller tlf. 464 27 484).

Søker hjelp fra voksne med Asperger. Regionalt fagmiljø søker hjelp fra personer over 18 år som allerede har fått diagnosen Asperger syndrom. Det innebærer å fylle ut RAADS-R og et tilleggskjema. Formålet er å se om RAADS-R kan skille mellom Asperger syndrom og andre tilstander. Les mer nederst på siden her

Videreutdanning med fokus på autismespekteret. Høsten 2013 tilbyr NTNU kurs 1 i «Bedre læring for barn, unge og voksne med autismespekterforstyrrelser.» Kurset er nettstøttet med to obligatoriske samlinger på Tambartun kompetansesenter på Melhus. Oppstart 27. august 2013. Søknadsfrist 15. juni 2013. Les mer om dette og andre relevante studietilbud her.

KongsLekene. KongsLekene er et idrettsarrangement for utviklingshemmede (ca. 10 år og oppover). KongsLekene finner sted 8. juni på Kongsvinger. Arrangementet er tilrettelagt slik at den enkelte kan delta ut fra sine egne forutsetninger. Les mer her. Se også «Tilrettelagte festivaler, leirer og sommertilbud

Sommertilbud fra Forskerfabrikken. Forskerfabrikken arrangerer sommerskole i Bærum, Drøbak, Lillestrøm og Ås i juni og august (fem dager hver). Det er ikke et tilrettelagt tilbud men kan likevel være av interesse for noen barn med Asperger e.l. (5.-7. klasse). Forskerfabrikken arrangerer også forskerkurs i høst og vår, samt familieekskursjoner i ny og ne. Velg kurssted her for å få en oversikt over aktivitetene.

Spiss søker 1-2 praktikanter. Dette er en fin mulighet for videregående elever som kan jobbe 1-2 dager pr. uka i skoletida, med følge av en assistent eller lærer fra skolen. Les mer her.

Oppdatert rettighetshefte. Det populære heftet «Barn og unge med nedsatt funksjonsevne: hvilke rettigheter har familien?» ble nylig lansert i revidert utgave. Du kan nedlaste pdf-utgaven eller bestille papirutgaven her (gratis).

P.S. Gikk du glipp av viktige nyheter i aprilutgaven? Les dem her.

kalender.jpgKalender

14.05.13   Foreldretreff, Follo-gruppen (Ski)
30.05.13   Foreldretreff, autismegruppen (Oslo)
10.06.13   Foreldretreff, Aspergergruppen (Oslo)
12.06.13   Kveldskurs for foreldre til vgs/voksne barn (Oslo). Nærmere info kommer.
14.06.13+ Sommersamling ved fjorden (Sagakollen feriehjem utenfor Drøbak)

Tips: Hva med å delta på et kurs før sommerferien starter, f.eks. et kveldskurs i mai om kostholdets betydning for autisme eller et underholdende kveldsforedrag ved Pelle «Mr. Tourette» Sandstrak i juni? Se også kursoversiktene for mai og juni

Interessert i eksterne fritidstilbud? Da bør du ta en titt på aktivitetsoversikten på nettsiden vår. Du kan også sjekke artikkelen vår om faste fritidstilbud i Akershus og «Tilrettelagte festivaler, leirer og sommertilbud