Folkehøgskole for alle

Visste du at folkehøgskoler i både Norge og Sverige tilbyr kurs som kan passe for unge mennesker med autisme/ Asperger? I denne artikkelen finner du en oversikt over noen av de mest relevante kurs. Bredden i tilbudet er imponerende!
NB:  Dette er kun til informasjon og er ikke en anbefaling, verken av kursene eller skolene som vi nevner. Nåværende styre i fylkeslaget har ingen direkte erfaring med disse tilbudene. Dere som er interesserte bør undersøke selv hvorvidt et tilbud passer for den enkelte.

Kurs i Norge
I 2014 sjekket vi nettsiden www.folkehogskole.no og fant alternative opplæringstilbud på tretten forskjellige folkehøgskoler.
Som regel er kursenes formål å lære unge mennesker å være mest mulig selvstendige – både hjemme, på jobb og i fritida. Elevene får hjelp til å utvikle viktige ferdigheter og de får også oppleve hvordan det er å bo borte fra familien.
Klikk her for mer informasjon om følgende kurs (sortert etter fylke):
Aust-Agder – «Aktiv bo og fritid» på Risøy Folkehøyskole
Hordaland – «Musikk, bu og fritid» på Manger Folkehøgskule
Møre og Romsdal – «Butrening og aktivitet» på Sunnmøre Folkehøgskule og «Reise – bo og fritid» på Borgund Folkehøgskole
Oppland – «Bo – Fritid» på Valdres folkehøgskule og «Musikk Bo Fritid» på  Viken Folkehøgskole
Rogaland – «Allround» kurs på Lundheim folkehøgskole og «Bo og fritid» på Jæren folkehøgskole
Sogn og fjordane – «Bu og fritid med hest» på Fjordane Folkehøgskule og «Friluftsliv/Bu og fritid» på Nordfjord Folkehøgskule
Sør-Trøndelag – «Arbeid i praksis» på Peder Morset folkehøgskole. Les Fontenes reportasje om tilbudet på side 28 her.
Telemark – «Botrening» på Grenland Folkehøgskole
Troms – «På egne bein» på Soltun Folkehøgskole

Kurs i Sverige
Sverige har et bredere tilbud. Det finnes faktisk så mange kurs at vi bare har plass til noen få høydepunkter. Andre kurs finner du ved å bruke søkefunksjonen på www.folkhogskola.nu.
Kurs kun for personer med autisme eller Asperger syndrom:
«Baskurs för personer med Asperger/AST» på Fellingsbro folkhögskola
«Teori och praktik för dig med Asperger eller ADHD» på Bona folkhögskola
«A-kursen» for unge voksne med Asperger på Molkoms folkhögskola
Fem kurs for unge voksne med Asperger på Österlens folkhögskola
«Aspergerlinjen» på Ågesta folkhögskola
«Teater (för personer med Aspergers syndrom)» på Hällefors folkhögskola
Tilrettelagte temakurs
Følgende tilrettelagte kurs er ikke rettet mot en bestemt diagnosegruppe.
«Trafiklinjen» (kjøreopplæring) på Mellansel folkhögskola
«Speldesign» (dataspillutvikling) på Ädelfors folkhögskola
«Estetlinjen musik – konst – drama» på Västerbergs folkhögskola
«Gränslöst ledarskap» (prosjektledelse) på Vindelns folkhögskola
«Konstskolan Unikum» på Österlens folkhögskola

P.S. Fylkeslaget håper at norske folkehøgskoler lar seg inspirere av det svenske tilbudet!