Her finner du faglig påfyll om småbarn med autisme og andre relaterte temaer.
Tidlig og intensiv opplæring. Forskning viser at de aller fleste barn med autisme har nytte av tidlig intensiv atferdsbehandling. Likevel er det fortsatt mange barn med for eksempel Asperger syndrom som ikke får tilgang på denne formen for oppfølging, i følge forsker Jørn Isaksen i «Avgjørende med tidlig intensiv atferdsbehandling.» Les også fylkeslagets egen artikkel «Tidlig og intensiv opplæring.»
Språkutvikling. Vet du hvor mange ord en gjennomsnittlig toåring kan? Eller når barn begynner å si korte setninger? Klikk.no gir deg oversikten, mens Nasjonal digital læringsarena går mer i dybden i sin oversikt for studenter i Barne- og ungdomsarbeiderfag. NB: Ved mistanke om språklig avvik i alderen 2,6 år og oppover, bør barnet henvises til nærmere utredning, i følge nasjonale faglige retningslinjer (se side 37 her.)
Gruppestørrelse. Treåringer bør ikke plasseres i store barnegrupper for tidlig. Det går ut over den sosiale utviklingen. Les mer i «Barnegruppen svært avgjørende for barnet.»
En mamma forteller. Bloggeren har en sønn med autisme og ADHD og valgte å bytte barnehage. Hun ble veldig fornøyd: «Alle så først og fremst sønnen vår som den gode, omtenksomme gutten og den sjarmøren han var fremfor hans problematikk.» Les blogginnlegget her. Les flere personlige historier i vår artikkel «Møt noen jenter med barneautisme.»
Hvordan møte barnet. Nasjonal digital læringsarena har skrevet en kort og oversiktlig artikkel om viktige temaer som overganger, forutsigbarhet, visuell støtte og forsterkninger. Artikkelen heter «Hvordan bør barn med autismediagnoser møtes?» og er rettet mot studenter i Barne- og ungdomsarbeiderfag.
Spennende kurs. Fylkeslagets månedlige kursoversikter inneholder mange kurs om barnehagebarn.