Eksterne fritidstilbud i Oslo

Her samler vi tips om eksterne fritidstilbud. Lista er til informasjon og er ikke en anbefaling.

Nye tips legges ut fortløpende. Gamle tips kan dessverre være utdaterte. Si fra hvis du oppdager at noe på lista ikke lenger tilbys eller bør få en ny link.

Ta også kontakt hvis du vet om andre tilbud som kan være av interesse.

2024

– Autismeforeningen i Oslo arrangerer treff for voksne med ASD. Klikk her for kontaktinformasjon
– Strømgodset IF tilbyr tilrettelagt håndball, fotball, skyting, boccia, teppecurling og bueskytting.
Nordstrand IF tilbyr 7 ulike idretter og 2 årlige arrangementer for personer med utviklingshemming eller utviklingsforstyrrelser.
Nordstrand Turn starter et tilrettelagt tilbud rettet mot gutter og jenter fra 7-12 år.
Nevrodivergent studentforening ved UiO er et tilbud til studenter. Les mer her.
– Friskis og Svettis i Majorstuen tilbyr tilrettelagt styrketrening for personer på autismespekteret som er mellom 15 og 30 år gamle.
– Røa IL har et tilrettelagt fotballag for voksne personer (den yngste er 16 år). Voksenlaget trener torsdager kl. 18-19. De har også et tilrettelagt tilbud til barn/unge, som trener inne på tirsdager i vinterhalvåret og bytter til utetrening på onsdager i sommerhalvåret. Tilbudet til barn/unge har nå 12 deltakere. Idrettslaget ønsker å høre fra flere som kan være interessert i tilbudene, inkludert deltakere fra Akershus (f.eks. Bærum). Les mer om begge tilbudene her: side 1, side 2 og side 3
Vålerenga tilbyr Superfotball for barn og unge med funksjonsnedsettelser. De trener onsdager i gymsalen på Intility arena.

2023

– Oversikten over tilrettelagt aktivitet i Oslo ble nylig oppdatert. Lista er inndelt i bydeler, men mange av tilbudene er byomfattende og du kan fint delta på et idrettstilbud i en annen bydel enn der du bor.
– Oslostudentenes idrettsklubb tilbyr Rumpeldunk. Funkisstudentene sier at klubben har rom for hele spekteret av kjønnsidentiteter og nevromangfold.
– Oslo-klubben Hodr-IL tilbyr goalball, som er spesielt tilpasset blinde/svaksynte men åpent for alle.
– Røa IL utvider sitt tilrettelagt fotballtilbud med et Unified lag til unge fra 6-17 år.
– BUL Ung utvider sitt tilrettelagt tilbud med fysiske aktiviteter til 8-15 åringer. Fra før tilbyr de tilrettelagt fotball og håndball (16+ år).
– Nordstrand IF Parasport tilbyr innebandy,  onsdager på Nordseter skole.
LOUD er et musikktilbud rettet mot jenter, transpersoner og ikke-binære i ca. 11-17 års alderen. De har arrangementer i Oslo og nasjonalt. Pr. nå er ingen tilbud rettet spesielt mot dem som trenger tilrettelegging, men det står litt om tilrettelegging her, og de ansetter en prosjektleder innen funksjonsmangfold.
–  Sportsklubben av 1909 (Oslo) har et nytt tilrettelagt tilbud innen boksing/bryting.
– Fellesverket (drevet av Røde kors Oslo) tilbyr en inkluderende møteplass for ungdommer fra 15-25 år, samt leksehjelp fra 13 år. Ta en prat med dem ang. tilretteleggingsbehov.

• Abloom rideklubb har oppstart i januar 2023.
  • Ung Arena Oslo Vest tilbyr et møteplass for ungdommer på autismespekteret (14-23 år). Det arrangeres annenhver torsdag kl. 18-20.
  • SuperKidz og SuperTeens er tilrettelagte dansetilbud. Gruppene trener på søndager.
  • Vålerenga håndball har et tilbud rettet mot unge med nedsatt funksjonsevne (7+ år). Det finner sted tirsdager på Etterstad vgs.
  • Nordstrand IF tilbyr brasilianske kampsport, tilrettelagt for utviklingshemmede og delt etter alder (under 15 eller over 15).
  • FFU i Bydel Sagene er et byomfattende fritidstilbud for mennesker med ulike diagnoser og behov. Tilbudet består av Fredagsklubben (16+ år), en avlastningsgruppe og en musikkgruppe.
  • Nordstrand og Sagene samarbeider om et tilrettelagt innebandytilbud
  • DiamantVolley (bydel Nordstrand og Stovner) er tilpasset den enkelt utøvers ferdighetsnivå. Personer med og uten utviklingshemming spiller sammen, og det er fint å ta med søsken, familie eller ledsager på trening.
  • Bordtennis er et nytt paraidretttilbud fra Nordstrand IF.

2021

• STAR er et tilrettelagt baskettilbud. Ammerud og Klemetsrud/Aker har STAR-lag. Kontaktinformasjon finner du her under «lagene.»
  • BUL-Ung er et treningstilbud til personer med utviklingshemning.
  • Sang og musikk for alle er et tilbud for barn og unge med familie, arrangert av Dissimilis. I oktober 2021 arrangerer de musikkstund i bydel Gamle Oslo (Grønland ).
  • Tilrettelagt judo er et nytt tilbud fra Sagene IF.
  • Den Norske Turistforening i Oslo og omegn har et tilrettelagt tilbud, f.eks. tur med bålkos ved Sognsvann. De tilbyr også «Aktiv i 100»-turer som går til og fra samme sted hele året. De kan dermed være et mer forutsigbart tilbud selv om det ikke er rettet spesielt mot personer med funksjonshemning.

2019

• «United by Music» er en internasjonal organisasjon for musikere med utviklingshemning og andre diagnoser. De har bl.a. en gruppe som øver på øvingshotell i Oslo.
  • DNA? AND? er et bandprosjekt med barn med Down syndrom eller uviklingshemminger. Kontaktinformasjon finner du til venstre her.

Eldre tips