«Langt fra stammen»

Oversetter: Hege Mehren, Lene Stokseth og Merete Nilssen
Innbundet

Oppsummering:

Foreldre lever i konflikten mellom to ønsker: at barnet skal ligne dem selv og at de skal utvikle sin egen identitet. Dette fører til mye usikkerhet, skuffelse og smerte, både hos barna og foreldrene. Solomon har i denne boken tatt for seg barn som er svært forskjellige fra sitt opphav. Han har viet ett kapittel til barn med hver av følgende identiteter: døv, autist, schizofren, funksjonshemmet, vidunderbarn, voldtektsunnfanget, kriminell og transkjønnet.
Anbefaling:
Undertegnede vil gjerne anbefale denne boken både for de som har en autist i familien/omgangskrets og fagfolk som jobber med autister.

Smakebiter fra kapitellet om autisme
Kapittelet om autisme inneholder mye interessant historie, forskning og foreldres egne betraktninger. Her er noen smakebiter:
”Autistforeldre er aktivister. Ikke siden AIDS-krisen på sitt verste, har man sett så aggressive kampanjer for å skaffe finansiering til forskning ,(…)”
”Direktøren for det nasjonale instituttet for mental helse, Thomas Insel, uttalte: Vi får flere telefoner fra Det hvite hus om autisme enn om noe annet til sammen. ”
”Foreldre kan jobbe hardt med å hjelpe barna ut av autismen, men til ingen nytte, men men det kan like gjerne være at de hjelper barna med å bli kvitt sine autistiske trekk, for senere å oppdage at barna mislikte sterkt å bli ”behandlet” og var mye lykkeligere slik de var.”
Temple Grandin: ”(…) men hvis vi kvitter oss med alt det genetiske ved autisme, ville vi samtidig miste vitenskapsmenn, musikere og matematikere og bare sitte igjen med tørre byråkrater. Jeg ser for meg en gjeng huleboere som sitter og snakker sammen rundt bålet og , og borte i et hjørne sitter aspie-fyren som lager det første steinspydet, tenker på hvordan han skal feste det til en pinne, og kapper opp noen dyresener for å få det til. Sosiale mennesker skaper ikke teknologi.”
Sinclair har sammenlignet det med å si et menneske med autisme med å beskrive en mann som en mann med mannlighet eller en katolikk som et menneske med katolisisme.”

Anmeldt av Ragnhild Agathe Tornes