Nyhetsbrev juli 2013

sol
Vi håper alle nyter sommeren, selv om ferie kan by på utfordringer. Det kan være litt vanskelig å forstå hvorfor personer med autisme/Asperger ofte misliker ferie, men grunnen er ofte en kombinasjon av uforutsigbarhet, folkemengder og sterke sanseinntrykk. Prøv en av simulatorene/kortfilmene i «Prøv å gå en mil i mine sko» så blir det kanskje lettere å forstå.

Et par tips til ferien:

Bestill assistanse på forhånd. Ta kontakt med Flyservice på forhånd og sjekk ut muligheten for å bli fulgt gjennom innsjekk og sikkerhetskontrollen for å unngå kø. Les mer her.

Lange kø i sikkerhetskontrollen? Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) har nå en helt egen sluse i sikkerhetskontrollen – kun for barnefamilier. Dette er et forsøk på å gjøre sikkerhetskontrollen mindre stressende for familier. Les mer her, men husk at den vanlige køen kan være kortere og at mange med ASD ikke tåler lyden av babygråt.

Lange, kjedelige dager? Finn aktivitetstips i «10 ting å gjøre på en regnværsdag.»  Eller prøv Feriesentralen, som inneholder tips til enkle og gratis/billige sommeraktiviteter. Feriesentralen er et samarbeid mellom «Den ene» og Unicef Norge.

Ha en fortsatt fin sommer!

telefon

Ring og få hjelp – Arbeidslivstelefonen

Arbeidslivstelefonen svarer på alle typer spørsmål som handler om arbeid. Både arbeidstakere og ledere kan ta kontakt. Ring eller send en epost (telefontjenesten koster 39 øre pr minutt fra fasttelefon). Feriestengt i uke 30.

P.S. Har du gått glipp av tidligere innlegg i «Ring og få hjelp»? Les dem i arkivet.

kunnskap.gifNytt i kunnskapsbanken

– «Hvordan søke om støttekontakt.» Her finner du tips til søknadsprosessen. Visste du at du kan be om en midlertidig løsning (f.eks. omsorgslønn) hvis kommunen ikke finner en støttekontakt med en gang?

«Fra drøm til virkelighet.» Mange foreldre drømmer om å få mer tid (og mer søvn, se neste punkt). Informasjonen her kan hjelpe deg få oppfylt drømmen!

– «Mer søvn.» Her finner du årets nye linker innenfor tre søvnrelaterte temaer (søvnvansker, melatonin og produkter).

– «Dykk i arkivet.»  Her finner du tidligere artikler om selvstendighet (bolig, arbeid, økonomisk støtte mm).

sm__nytt.gif

Smånytt

Ny vergemålslov. 1. juli trådte ny vergemålslov i kraft. Ansvaret for alle landets verger ble flyttet fra kommunen til fylkesmennene, og en sentral klage- og tilsynsmyndighet ble etablert på Hamar. Den nye loven tar sikte på at de det gjelder skal få bestemme mest mulig selv, og man kan til og med skrive en «fremtidsfullmakt» før man mister evnen til å ivareta egne interesser. Det er også lagt opp til en vesentlig enklere regnskapsavleggelse, og de som er verger eller hjelpeverger i dag, fortsetter som verger under den nye loven. På Vergemålsportalen kan du lese mer om hva den nye loven betyr for deg som er verge i dag.

Detektiv med Asperger. Husker dere krimserien «Broen» og rollefiguren Saga Norén, en kvinnelig detektiv med Asperger syndrom? Nå kommer serien i en amerikansk versjon. Serien hadde norsk premiere 15. juli. Sendetider finner du på foxtv.no. Les mer om programmet på nettsidene til Aftenposten og Filmpolitiet

Trenger støttekontakter. Sørum kommune meldte via Indre Akershusblad at det er behov for flere støttekontakter. Kommunen har hevet rammene for støttekontakter når det gjelder lønn og godtgjørelse. De gjennomfører kurs og følger opp støttekontaktene jevnlig. Støttekontakter må være over 18 år og ha plettfri vandel. Støttekontakter bruker vanligvis 2-5 timer i uka sammen med brukeren. Sørum er ikke den eneste kommunen som mangler støttekontakter, og fylkeslaget oppfordrer våre lesere til å spre informasjon om behovet. Vil du vite mer om støttekontaktarbeid generelt? Sørum kommune har skrevet en nyttig brosjyre om støttekontaktrollen

Lyst på å prøve ut arbeidslivet?  «Jobbstafetten» er en kampanje som prøver å skape positiv oppmerksomhet rundt unge funksjonshemmede i arbeidslivet. Søkere må være mellom 18-30 år, ha nedsatt funksjonsevne (f.eks. autisme/Asperger) og ikke minst ha lyst til å prøve en arbeidsgiver i én måned. Jobbstafetten vil arbeide for at man får den tilretteleggingen man trenger for å kunne jobbe. Man blir ikke kompensert for innsatsen, men NAV-ytelser skal kunne beholdes. Kampanjen går fra 15. august til 15. oktober. Les mer om Jobbstafetten her.

Høstens kurskataloger er klare. Interessert i kurs om autisme/Asperger og relaterte temaer? Kurskatalogen til Spiss inneholder mange interessante seminarer, og man finner også mye fristende i kursoversiktene til Nordvoll skole (Oslo), Glenne regionale senter for autisme (Vestfold) og Sykehuset Østfold, seksjon barnehabilitering. Se også våre månedlige oversikt over eksterne kurs i Oslo/Akershus.

Stor konferanse i Danmark. Den årlige Internationale Autisme Konference, også kalt «Skivekonferencen» arrangeres 8.-9. november i Danmark. De sikter på å gi fagfolk, pårørende og diagnostiserte et bredt utvalg av temaer, innblikk i den nyeste forskning på området og mulighet til erfaringsutveksling i mindre workshops. Noen innlegg er på norsk, mens andre oversettes fra dansk til engelsk. Få rabatt ved å påmelde deg før 13. september. Les mer om konferansen her.

Frustrert med NAV? Gjør noe med det. Bruk nettportalen «Klag, ris og ros» til å klage på vedtak, skrive en melding om dårlig service, og melde fra om nettsidens feil og mangler.

P.S. Gikk du glipp av viktige nyheter i juniutgaven? Les dem her.

kalender.jpgKalender

Foreldregruppene starter opp igjen etter sommerferien. Ta kontakt hvis du ikke allerede står på gruppelista. Send en epost til:
nedre.ain.akershus@gmail.com (ang. treff i Lillestrøm)
vest.ain.akershus@gmail.com (ang. treff i Sandvika)
follo.ain.akershus@gmail.com (ang. treff i Ski)
ovre.ain.akershus@gmail.com (mangler fortsatt gruppeleder og fast møteplass)

OBS!  Søknadsfristen for årets Aspergertreff for voksne begynner å nærme seg. Hvis du ikke har fått invitasjonen, ta kontakt med foreningens kontor for å se om du har betalt medlemsko
ntingenten og er registrert med fødselsdato, diagnose og riktig postadresse.

Tips: Interessert i eksterne kurs og fritidstilbud? Da bør du ta en titt på kurs- og aktivitetsoversikten på nettsiden vår. Du kan også sjekke artikkelen vår om faste fritidstilbud i Akershus og «Tilrettelagte festivaler, leirer og sommertilbud