Julens bok-, film-, og teatertips

Superbror på DVD

Bøker, DVDer og teaterbilletter er populære julegaver.  Her finner du noen tips som direkte eller indirekte handler om autisme/Asperger.

Linkene er kun til informasjon og er ikke en anbefaling, verken av produktene eller de kommersielle nettsidene som vi linker til.

P.S.  Hva med å gi Autismeforeningen en fradragsberettiget gave? Les mer her.

Gavetips til teaterglade

Rainman på Rival i Stockholm.  Teaterstykket er basert på filmen Rainman og har premiere i januar.

Gavetips til filmelskeren

Barnet med det rare i (2012) er en nær og varm dokumentarfilm av billedkunstner Heidi Sundby.  Sundby har en datter med autisme, og gir filmen et glimt av mors reise mot kontakt med datteren – en kommunikasjon på ukjente premisser.

Ekstremt høyt og utrolig nært beskrives som et nydelig «portrett av en helt spesiell gutt med ekstreme egenskaper, og muligens en mild form for Aspergers syndrom» (Osloby).»Filmen bygger på bestselgerboka med samme navn.   Les Dagbladets filmanmeldelse.

Broen er en svensk-dansk tv-serie fra 2011. Politiet etterforsker et dobbeltmord, og én av etterforskerne er en kvinne som heter Saga Norén. Saga er fascinerende og lynende intelligent men sosialt klønete. Mange mener hun har Asperger syndrom. Les mer her.

Superbror (2009).  Anton er 10 år og ønsker seg mer enn noe annet en «ordentlig» storebror. Han har ofte stilt seg i skyggen av sin autistiske storebror Buller, og drømmer om en annen Buller. Den sterke og heftige storebroren som kan gi han status hos mobberne i skolegården. Buller er veldig fascinert av verdensrommet, og når brødrene finner en Supertrip-fjernkontroll fra verdensrommer, blir Buller plutselig den superbroren Anton alltid har drømt om.

All about Steve (2009) er en romantisk komedie med Sandra Bullock i hovedrollen. Hun spiller en snill men eksentrisk jente, og mange som har sett filmen mener at rollefiguren har Asperger syndrom. Se klipp fra filmen her.

Utanför din dörr (2002) er en prisbelønt film om en gutt som er annerledes.  Filmen handler om å lære å leve med en nevrologisk funksjonshemning og akseptere seg selv som man er.   Anbefalt fra 7 år.  Les mer i veilederheftet for lærere.

Hur många lingon finns det i världen? (2010). Alex er en sjarmerende dagdriver som blir assistent for en gjeng utviklingshemmede. Steg for steg får de ham til å se på livet med nye øyne.

Trenger du flere idéer?  Se vår tidligere artikler «Filmer» og «Årets filmtips.»

Gavetips til lesehester

Autismens horisont (2012) av Sara C. Danielsen Nygaard er en vakker, inspirerende og forseggjort gavebok.  Leseren blir med på en reise inn i det autistiske perspektivet, men samtidig lærer om autisme og blir kjent med et barn og hans foreldre.  Bestilles fra Spiss.

Syngja (2012) av Lars Amund Vaage beskrives som en dypt personlig roman om det å leve med en datter med autisme. Les mer her.

Kjøkkenbenkrealisme (2012) av Olaug Nilssen er en bok full av ærlige historier om livet i småbarnsfamilier i dag. Boka handler også om forfatteren og hennes rørende historie om livet med autisme
i familien.
Les Dagbladets bokanmeldelse eller bla i boka her.

Annerledeslandet (2012) er en diktsamling utgitt av Frambu senter for sjeldne funksjonshemninger.  Her forteller pårørende om hvordan det kan oppleves å få og leve med barn med sjeldne diagnoser.  Bestilles gratis.

Trenger du flere idéer?  Gå til vår oversikt over bokanmeldelser og boknyheter.