Julegavetips 2009

Månedens tema:  Julegavetips

Akershus fylkeslag er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider.

Her er mange gavetips som kan være interessante for våre lesere.  Lista er kun til informasjon og inspirasjon.  Den er ikke en anbefaling, verken av produktene eller de kommersielle nettsidene vi linker til.

Del på Facebook

Julekort

Lag årets julekort selv med dine egne bilder.  Inntektene av julekortsalget går til  Norges Handikapforbund sitt arbeid for likeverd og likestilling for funksjonshemmede av alle slag.

Dingser

Barn som stikker av?  Voksne som går seg bort? SafeTracker er en GPS sporingsenhet med bl.a. nødknapp, posisjonering, sporing, og sonevarsling.  Funksjonene aktiveres og brukes fra mobil eller PC med Internett-tilgang.  Her kan du lese om en familie til en gutt med Down syndrom som bruker SafeTracker.  Den koster ca. 1,995 kroner pluss abonnement.

iPhone kan være en fin organiseringshjelpemiddel og sosial veileder, konkluderte iHot prosjektet , som var i regi av Autismeforeningen og Statped i Finnmark.

Behavior Tracker Pro er en applikasjon til iPhone og iPod Touch som brukes til systematisk kartlegging av atferd.  Man kan kartlegge hvor ofte atferden observeres, hvilke stimuli som utløser den, og hvilke konsekvenser som følger den.  Se applikasjonen i bruk her Les mer på behaviortrackerpro.com (på engelsk).

iPrompt er også en applikasjon til iPhone og iPod Touch.  Applikasjonen kan brukes som både visuell dagsplan og timer.  Den kan også brukes som visuell støtte når personen med autisme skal ta et valg.  Du kan bruke bilder fra bildesamlingen eller egne bilder.   Se applikasjonen i bruk herLes mer om iPrompt her (på engelsk).

Film og tv

Autisme er et trendy tema på tv, f.eks. i "Grey’s Anatomy" sesong 5 spiller Mary McDonnell en lege med Asperger syndrom.  Følgende dramaserier har hatt en episode (eller to) som handler om autisme.  "Ghost Whisperer" (sesong 2),  "Without a Trace" (sesong 3), "House" (sesong 3), og Private Practice (sesong 2).  Samtlige kan kjøpes på DVD med norsk tekst.  Vil du ta sjansen at episodene er underholdende, realistiske og respektfulle?  Det er opp til deg.

Autisme er også et tema i mange filmer.  Følgende filmer er tilgjengelig på DVD med norsk tekst:  "The Black Balloon" (dramafilm om å ha et søsken med autisme), Ben X (dramafilm om en tenåring med Asperger), "Mercury Rising" (action film med Bruce Willis), og "Zen – the Warrior Within" (en kampsport/actionfilm).  Flere filmtips

Bøker og kalendre

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Arial Unicode MS"; panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1 -369098753 63 0 4129279 0;} @font-face {font-family:"@Arial Unicode MS"; panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1 -369098753 63 0 4129279 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} h1 {margin-right:0cm; mso-margin-top-alt:auto; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; mso-outline-level:1; font-size:24.0pt; font-family:"Arial Unicode MS";} h2 {margin-right:0cm; mso-margin-top-alt:auto; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; mso-outline-level:2; font-size:18.0pt; font-family:"Times New Roman";} h4 {margin-right:0cm; mso-margin-top-alt:auto; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; mso-outline-level:4; font-size:12.0pt; font-family:"Arial Unicode MS";} h5 {margin-right:0cm; mso-margin-top-alt:auto; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; mso-outline-level:5; font-size:10.0pt; font-family:"Arial Unicode MS";} p.MsoBodyText, li.MsoBodyText, div.MsoBodyText {margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:center; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:Arial; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-GB; mso-fareast-language:EN-US;} a:link, span.MsoHyperlink {color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;} p.aleft, li.aleft, div.aleft {mso-style-name:"a left"; margin-right:0cm; mso-margin-top-alt:auto; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Arial Unicode MS";} span.o-text {mso-style-name:o-text;} span.fontheading {mso-style-name:fontheading;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;Blanke ark var et populært tv-program om ungdommer med lærevansker.  Nå kan du kjøpe boka til lærer Håvard Tjora m.fl

Boka "Hjelp barnet ditt" er skrevet av en journalist som selv har en gutt som trenger ekstra hjelp på skolen.  "Det er for ille at foreldre må tråle seg gjennom så mange instanser. Hovedmålet med boka er å vise vei," sa forfatteren til Nordstrands blad.

I heftet "Kristin og de andre" finner du både verktøy, metoder og inspirasjon.   Kristin har barneautisme, men takket være langvarig og systematisk trening er hun i dag en yrkesaktiv, sosial og glad ung dame med god livskvalitet.  Heftet er skrevet av Ellen Kleven og moren til Kristin og inneholder en CD med eksempler/mal.  Les mer her.

Kalender med en ny sosial/uskreven regel per uke.  Ukeplankalenderen fra Spiss er illustrert og har god plass til å planlegge hver uke.  Les mer her.

Kunst og musikk

Kunstner Stephen Wiltshire har autisme og fotografisk minne.  Dere har kanskje sett videoen der han tegnet et svært panorama av New York etter en kort helikoptertur i høst 2009.  Noe du har lyst på fra galleriet hans?

Keep the dream alive er en slags dugnadsplate til inntekt for autismesaken i Norge, men noe til enhver smak.  Tretten forskjellige band/artister bidro, bl.a. Tony Mills (TNT), Ulf Risnes (Tre små kinesere), Øystein Dolmen (Knutsen & Ludvigsen), the Publiners (kjent fra Lyden av lørdag) og Terje Tysland.  Du kan høre og nedlaste låtene her.  CDen kan også bestilles fra diverse platebutikker.