Foredrag på Nannestad vgs.

Fredag 17. september 2010 var to representanter fra styret på besøk hos en engelskklasse på Nannestad vgs.  Klassen hadde sett filmen "Rain Man" og hadde begynt å lese romanen "The Curious Incident of the Dog in the Night-time," og de ønsket å lære mer om autisme og Asperger syndrom.

Fylkeslagets leder, Lora Rypern, startet med å fortelle om tidlige tegn på autisme.  Hun dro også fram eksempler på autistisk atferd i "Rain Man."  Men hovedbudskapet hennes var menneskeverd.  Mennesker med autismespekterdiagnose er i bunn og grunn lik alle andre, selv om de oppfører seg annerledes noen ganger.

Lora avsluttet med å fortelle om jenter med Asperger, før hun ga ordet til styremedlem Fridtjof Eilertsen.   Fridtjof fortalte om Asperger syndrom som diagnose og om de utfordringene han har opplevd, særlig i tida før han fikk Asperger diagnosen.

Fridtjof avsluttet presentasjonen med å bruke en simulator som viser hvordan vanlige skolesituasjoner oppleves av elever med Asperger syndrom.  Prøv den herObs:  Det tar litt tid før den dukker opp på skjermen.

Tips:  Kjør simulatoren ved å klikke på startknappen (trekanten).  Da får du se hvordan skolesituasjonen oppleves av elever uten diagnose.  Når den er ferdig, kjør den en gang til men klikk på AS-knappen først, i menyen til venstre (AS står for Asperger syndrom).  Er det like lett å lese og skrive diktat når du er plaget av støy og konsentrasjonsvansker?

Les mer om besøket vårt i en artikkel på skolens nettside (med bilder).

For lokallag