Boknyheter (2017-2019)

Fylkeslaget har kjøpt mange spennende bøker til samlingen de siste par årene. Styret har dessverre ikke kapasitet til å drive med utlån av bøker, men du kan bla i bøkene på våre seminarer og konferanser. Sjekk også med biblioteket i kommunen. Selv om de ikke har boka du leter etter, kan de likevel prøve å ordne fjernlån fra et annet bibliotek.

Barne- og ungdomslitteratur

«Hva kan jeg fortelle deg om autisme? En guide for venner, familie og fagpersoner» (2014) av Jude Welton. Gå til innholdsfortegnelsen.

«Oscar har autisme» (2018) av Line Natalie Røllheim Albertsen, med illustrasjoner av Bodil Prinz. Les mer på facebooksiden til boka.

«Sånn gjør vi det her» (2018) av Torill Fjæran-Granum og Ellen Ekevik. De uskrevne reglene i boka er delt i følgende kategorier: På skolen, Venner, Lure strategier, Høflighetsregler, Ute blant folk, Hygiene, Sånn er det og Definisjoner og uttrykk. Her finner du en bokanmeldelse.

Norsk faglitteratur

«Mennesker med autismespekterforstyrrelser (ASD): Utfordringer i tiltak og behandling» (2016) av Harald Martinsen, Sylvi Storvik, Ellen Kleven m.fl. Gå til innholdsfortegnelsen.

«Når hverdagen blir en maktkamp» (2018) av Torill Fjæran-Granum og Caroline Engh Persson. Undertittelen er «Ekstrem kravavvisning/PDA. Hva er det og hva gjør vi?» Gå til innholdsfortegnelsen.

«Norsk skole i møte med autismen – full forståelse eller full fadese?» (2016) av Ken Uggerud. Undertittelen er «Utredning av tilfellet A.» Les en bokanmeldelse her.

«Rabalder i barnefamilien: å håndtere barn med sterke følelser» (2016) av Bo Hejlskov Elvén og Tina Wiman. Her finner du et 26 siders utdrag fra boka.

Svensk faglitteratur

«Stress och psykisk ohälsa hos elever med autism» (2018) av Diana Lorenz. Her finner du innholdsfortegnelsen og et utdrag fra en tidligere utgave av boka.

«Inte bara Anna: Asperger och stress» (2015) av Elisabet von Zeipel i samarbeid med Kerstin Alm. Dette er en fagbok i berettelsesform. Kapitlene heter: Tänk om det är Asperger, Anna har kollapsat, Ett arbetssätt tar form, Verktyg för att minska svängningarna, Asperger och stress, Hur gick det för Anna? og Inte bara Anna.

Romaner

«Tung tids tale» (2018) av Olaug Nilssen. Forfatteren er mor til et barn med autisme. Her finner du et 22 siders utdrag fra den prisvinnende romanen.

Tips: Informasjon om andre nye utgivelser finner du her på Pinterest. For en oversikt over andre bøker i samlingen vår, se: