«Overgangen fra videregående skole til arbeid» er navn på rapport nr. 1/1999 fra Autismeenheten. Rapporten er resultatet av et prosjekt utført av Habiliteringstjeneste for voksne i Sør-Trøndelag. Prosjektet handlet om hvordan å tilrettelegge videregående opplæring for å kvalifisere deltagerne for arbeidslivet. Deltagerne (5 gutter og 3 jenter) var svært forskjellige med hensyn til funksjonsnivå, ønsker, behov og ferdigheter. Oppsummering av prosjektene starter på side 34 i nettleseren.
Powerpoint. Ellen Kleven og Bjørn Bergersen lagde denne presentasjonen om overgangen til arbeid.
Hvordan ser veien inn i arbeidslivet ut for unge funksjonshemmede? Hvilke muligheter og barrierer møter de på veien? Nordlandsforsknings rapport 17/2006 heter «Mellom drøm og virkelighet: unge funksjonshemmede i overganger mellom utdanning og arbeidsliv.» Cecilie Høj Anvik skrev rapporten basert på feltarbeid og intervju med 20 unge med hørsels-, syns- eller bevegelseshemning.
Mødre skaper jobbvinnere. Bak mange unge funksjonshemmede som lykkes på arbeidsmarkedet, står en sterk mor som tidlig har lært barna sine å komme seg fram i systemet.