4. Grensesetting i den vanskelige samtalen

I denne delen skal vi se på den vanskelige samtalen – og hva du kan gjøre for å ivareta respekten for den andre og respekten for deg selv.
Start video

Grensesetting

Hvor personlig skal du være? Det er alltid lurt å tenke gjennom hvor mye du vil og bør dele av din egen historie i rollen som likeperson. Hver samtale er forskjellig, du kan kjenne etter hva som er naturlig for deg. Bare husk at din rolle er å la den andre få være hovedpersonen.

Bare det at han eller hun vet at dere står i noe av det samme, kan være nok til at det ligger en trygghet i bunnen. «Her har jeg en som vet hva jeg snakker om, uten at det jeg behøver å forklare så mye» «her kan jeg være meg selv, sammen med en som forstår». I noen samtaler kan det være naturlig å dele mer enn i andre.

Kontaktperson og forventningsavklaring

I Autismeforeningen er likepersonsarbeidet bygd opp slik at du skal ha en kontaktperson i lokallaget som du kan ta kontakt med dersom du blir usikker. Ta heller en prat for mye med din kontaktperson, eller andre likepersoner i Autismeforeningen. Det er slitsomt å gå med en uro i magen på om du har sagt eller gjort for mye – eller for lite. Alle samtaler lever sitt eget liv, og det er i det uperfekte vi mennesker kjenner hverandre igjen.
Innen du begynner ditt arbeid som likeperson er det viktig å ta en forventningsavklaring med din kontaktperson eller lokallag.

Temaer å snakke med din kontaktperson om

Refleksjonsspørsmål