Autismedagen 2 April!

Gammelt innlegg

Merk at dette innlegget ble publisert for mer enn 1 år siden. Informasjonen i innlegget kan derfor være utdatert.

Verdens autismedag, offisielt kalt FN-dagen for bevissthet rundt autisme,[1] er en internasjonalt anerkjent FN-dag som markeres 2. april hvert år for å øke bevisstheten rundt autisme og autismespekterdiagnoser. Dagen ble vedtatt i 2007 og markert første gang i 2008. Hvert år markeres dagen i FN sitt hovedkontor i New York, samtidig som FNs medlemsland oppfordres til å gjøre egne tiltak for å øke bevisstheten rundt autisme. Flere foreninger og organisasjoner har også innført egne markeringer den 2. april. Verdens autismedag assosieres av flere med fargen blått og en av de mest kjente markeringene er «Light It Up Blue» kampanjen hvor kjente byggverk lyses opp med blått lys for å markere sin støtte til autismedagen[2]. Eksempler på kjente landemerker som har deltatt i «Light It Up Blue» kampanjen er Giza-pyramidenOperahuset i SydneyEmpire State Building og Det hvite hus.

About the Author