I dag er Verdens autismedag!

autismedagen

I dag (2. april) er Verdens autismedag.  Den internasjonale merkedagen ble vedtatt av Generalforsamlingen i FN 17. desember 2007. Gjennom å synliggjøre autisme ønsker FN å bidra til at barn med autisme får diagnose og hjelp så tidlig som mulig.

Som FNs generalsekretær Ban Ki-moon sa:  ««La oss anerkjenne fullt ut motet som blir utvist av barn med autisme og deres familier – som tar viktige steg hver dag for å takle funksjonshemmingen med en kombinasjon av besluttsomhet, kreativitet og håp.»

En dag i året hvor verden ser litt annerledes ut

Dagen markeres over hele verden, bl.a. ved å lyse opp bygninger med blått lys.  Empire State Building i USA,  Kristusstatuen i Brasil, Operahuset i Sydney og utallige andre offentlige bygninger og private hjem er med i kampanjen.  Se noen stilige bilder her.

Kampanjen har til og med en egen sang og musikkvideo, «Light it up blue.»  Melodien er skrevet av Owen Saunders, en 6. klassing som ville gjøre noe fint for sine medelever med autisme.  Diane Deland, en jente med autisme, ble med i koret.  Historien bak sangen finner du her, med et bilde av koristene.  Diane står helt til høyre i bildet.

Hvordan markerer vi dagen her i Akershus?

I år faller dagen i påskeuken.  Da blir det ekstra viktig å bruke de muligheter vi har til å nå ut til folk med informasjon om autisme. Rita i fylkeslagets styre tok kontakt med alle bibliotekene i Akershus, 34 videregående skoler og diverse sykehus i landet.  Hun oppfordret dem til å henge opp plakater, lage utstillinger med autismerelaterte bøker og filmer, osv.

Foreldregruppa i Nedre Romerike feiret Verdens autismedag allerede på lørdag, ved å arrangere klatring for første gang.  Seks barnefamilier deltok, og både barn med diagnose og deres søsken hadde en strålende dag.  Vi gleder oss allerede til neste gang.  Se bilder fra klatrearrangementet her.

Ellers har vi laget en liten musikalsk gave til våre medlemmer og abonnenter.  I artikkelen «Musikktalenter med ASD» kan dere bli kjente  med fjorten inspirerende personer og høre musikken som de lager.  De representerer mangfoldet i autismespekteret — gutter og jenter, språksvake og språkflinke, i forskjellige aldre, fra forskjellige land og interesserte i forskjellige musikksjangre.  En av dem har solgt til både gull og platina, men absolutt alle er ekte solskinnshistorier.

Tips:  I artikkelen «Verdens autismedag» kan dere lese om tidligere års markeringer.

Hva kan våre medlemmer gjøre på Verdens autismedag?

Vi håper først og fremst at dette kan bli en koselig dag for alle som har autisme eller Asperger syndrom.  Send gjerne en hyggelig hilsen, lag yndlingsdesserten eller gjør noe fint sammen.  Ellers kan dere være med å spre informasjon:

1.  Klikk «like» på facebooksiden vår, som vi deler med Oslo fylkeslag.

2.  Videresend en artikkel fra nettsiden vår, f.eks. Kjendiser og rollemodeller med ASD.  Fortell besteforeldre og andre nøkkelpersoner at de kan abonnere gratis på nyhetsbrevet vårt.

3.  Verv et medlem eller en grasrotgiver.

Tusen takk for at dere støtter Autismeforeningens arbeid!