Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Hendelser

« All Hendelser

• Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Viktig seminar om autisme: Forstår vi egentlig hva barn og unge sliter med?

25. april kl. 09:00 - 15:30

Barn og unge med autisme

Kan det være slik at utviklingsforstyrrelser opprettholdes – og kanskje forverres – ved at omgivelsene ikke forstår hva autistene sliter med?

Bjørknes Høyskole vil bidra til å kaste lys over viktige spørsmål rundt barn og unge med autisme.  Derfor har høyskolen invitert to av de fremste fagfolkene i verden innen autismespekter-feltet til et heldags-seminar på høyskolen torsdag 25. april.

Hvem passer seminaret for?

• ansatte i PPT
    ansatte i barnehager og skoler
    foreldre og andre pårørende til barn og unge med autismespektertilstander
    andre interesserte

Om foredragsholderne:

Barry Carpenter med foredraget “Girls with autism”

Carpenter har arbeidet med barn og unge med autisme og sammensatte lærevansker i over 30 år. Han har skrevet en mengde artikler innen fagfeltet og er bidragsyter til flere fagbøker. I fjor ble han tildelt den første professoratet innen fagfeltet Mental Health in Education som er opprettet i Storbritannia.

Barry Carpenter har de siste årene vært opptatt av at jenter som sliter med språk, kommunikasjon og sosialt samspill gjør alt de kan for å skjule vanskene sine. Dette ser ut til å ha sammenheng med at de opplever at denne type vansker er svært sosialt stigmatiserende. Gutter med de samme vanskene, opplever ikke vanskene som særlig stigmatiserende og gjør lite for å skjule dem. Dermed er det enklere for omgivelsene å oppdage vanskene og plassere dem under merkelappen «autismespekterforstyrrelser». Dette fører til at guttene får hjelp, mens jentene må lide i stillhet.

Stephen von Tetzchner med foredraget «Nyere perspektiver på tidlige tiltak og alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) for barn med autisme og lite talespråk”

Professor Emeritus von Tetzchner er anerkjent internasjonalt for sin forskning om bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon, (ASK). Han er kanskje like anerkjent som en fremragende formidler innen dette fagområdet.

Påmeldingsavgift før 15. januar, kr. 400
Påmeldingsavgift etter 15. januar. Kr. 600