Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Utfordrende atferd og utviklingshemning

3. september 2015

Ca. 10 % av alle med utviklingshemning som får omsorgstjenester, har utfordrende atferd i form av selvskading, angrep, ødeleggelser og annet. Hos de yngre er prosenten enda høyere. Behandling begynner med å prøve å finne ut hvorfor atferden finner sted, det vil si å gjøre funksjonelle analyser. Dette lykkes ofte, og det gjennomgås hvordan det kan utføres. Neste steg er å bruke funnene til å uforme behandling. Denne kan gå ut på såkalte aktive tiltak, det vil si å lære personen å forholde seg på nye måter. Den kan også gå ut på mer passive tiltak, det vil si å foreta tilpasninger etter personens ønsker og behov, slik at personen ikke lenger har behov for å vise problematferd. Det siste kan også gå ut på medikasjon. Iblant er det imidlertid vanskelig å finne årsaker til den utfordrende atferden, eller det er vanskelig å gjøre noe med årsaker som vi finner. Da kan vi bruke metoder som kan brukes uavhengig av hvorfor den utfordrende atferden forekommer, alt fra ulike former for hindring til atferdsavtaler. Det vil bli gitt en rekke eksempler på alle hovedformer for behandling. Forebygging av utfordrende atferd tas også opp. Hva som er lovlig og etisk behandling, vil være en rød tråd gjennom mye av seminaret.

Kl. 8.45-09.25

TORSDAG 03. SEPTEMBER 2015

Kaffe og registrering av deltakerne.

Kl. 09.30 BØRGE HOLDEN

Definisjon og forekomst av utfordrende atferd.

Årsaker til utfordrende atferd,
hvordan vi kan finne årsaker,
og hva vi kan bruke dem til.

Kl. 11.45 LUNSJ
Kl. 12.45 BØRGE HOLDEN

Aktive behandlingsmetoder,
det vil si metoder som skal lære
personen å forholde seg på andre måter.

Passive behandlingsmetoder,
det vil si metoder som skal forebygge problematferd,
sl
ik at personen ikke har behov for å vise den.

Litt om forebygging av problematferd.

Kl. 15.30 ca. SLUTT

Dato: