Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Uførereform og NAV-tiltak: Nærmer vi oss flere i jobb?

2. desember 2015 kl. 09:00 - 10:00

Unge funksjonshemmede inviterer til frokostmøte i Trondheim 2. desember.

Forskere og parter fra arbeidsliv som YS og NAV deltar i samtale og debatt om unge med funksjonshemming og jobb. Situasjonen er slik i dag at til tross for talløse satsninger, er bare fire av ti med nedsatt funksjonsevne er i jobb.

I vår kom Vågeng-utvalgets rapport med 43 tiltaksforslag for et mer velfungerende NAV. Større egenproduksjon av arbeidsmarkedstiltak og færre, større NAV-kontor er blant forslagene. Vi stiller spørsmål ved om disse endringene gjør NAV i stand til å legge til rette for mer tilrettelegging og slik takle dagens utfordringer, eller mangler det rett og slett tilrettelagte arbeidsplasser og fleksible deltidsjobber?

I januar trådte Uførereformen i kraft. Unge funksjonshemmede har jobbet med det BufDir-støttede prosjektet ”Ufør og arbeidsdyktig – er det en mulighet?” for å kartlegge situasjonen for de som står utenfor arbeidslivet. Uførereformen skulle gjøre det enklere for folk å jobbe, men har det blitt enklere å skaffe seg jobb?

Til å diskutere arbeidsmarked, funksjonshemming og uførhet stiller Jan Tøssebro, professor i sosialt arbeid ved NTNU, Goran Scekic YS, NAV Heimdal (Kjerneoppgaveprosjektet) Karin Viken Sumstad, prosjektleder for Innføring og omstilling, Moderniseringsprogrammet i NAV, May-Liz Flatholm, fylkeskoordinator for jobbstrategien og Torunn Brandvold, nestleder i Unge funksjonshemmede og arbeidstaker med funksjonshemning.

Dato:
2. desember 2015