Regionale, nasjonale og internasjonale arrangementer. (For lokale kurs og arrangementer, se fylkeslagenes nettsider.)

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette event har allerede funnet sted.

Tilknytningsteori i arbeid med små barn i barnehage – Om bruk av Circle of Security (Trygghetssirkelen) Vår 2015

28. april 2015 kl. 09:30 - 15:00

De siste 50-års forskning på tilknytning, har vist at denne forståelsen av barns utvikling er både nyttig og anvendelig. Vi vet at mange barn begynner tidlig og har lange dager i barnehagen. Forskning peker i retning av at kvaliteten på relasjonen mellom barnehageansatt og barnet er viktig for å legge til rette for utvikling av barnets trygghet, og dermed også barnets emosjonelle, kognitive og sosiale utvikling.

Kursinnhold

Kurset tar utgangspunkt i Circle of Security – Trygghetssirkelen – en brukervennlig modell som visualiserer barnets behov for støtte fra omsorgspersonen, både når de beveger seg ut i verden for utforskning, og når de vender tilbake og søker trøst og følelsesregulering. Ikke minst vil forståelsen av barnets behov «hele veien rundt på sirkelen», være viktig i barnehagesammenheng. Når barn blir utrygge, har de en tendens til å sende villedende signaler, noe som kan gjøre det vanskelig for omsorgspersonen å forstå hva de trenger for å utvikle større trygghet.
Kurset vil gi en teoretisk innføring i hva tilknytning er, hvordan et trygt atferdsmønster ser ut, og hva som karakteriserer barns villedende signaler. Ikke minst vil det bli fokus på hvordan tenkningen kan være et praktisk verktøy for barnehageansatte i deres hverdag med barna.

Forelesere

Psykologspesialistene Hilde Melsom og Astri Lindberg